Page 267 - Biyoloji 9 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 267

BİYOLOJİ 9                                                       CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi
                                                           Bulgular
          Çalışma No.: 80                                  - Bağırsakların içindeki sıvılar mavi renge dönüştü.

          1.                                  Malzeme      - Sıcak suda bekleyen çözeltideki renk değişimi daha hızlı ger-
                          Görevi                            çekleşti.
                                              numarası
             Sıvıları karıştırmak ve ısıtmak için kullanılır.  3  SONUÇLANDIRMA
                                                            Sıcaklık  ile  difüzyon  arasında  doğru  orantı  olduğu  sonucuna
             Çeşitli canlıları üretmek için kullanılır.  5  varılmıştır.
             Sıvıların hacmini ölçmekte kullanılır.  4
                                                        Çalışma No.: 82
             İnce ve uzun ağzıyla çözeltilerin karıştırılmasın-
             da kullanılır.                      2      1.  Canlıların sınıflandırılmasının amaçları;
             Kaynatma işlemi gerektiğinde kullanılır.  1    - Canlılara verilecek isimlerde, bilim insanları arasında dil birliği
                                                            sağlamak,
             Hızlı ateş ihtiyacında kullanılır.  6         - İnsanlık için yararlı ve zararlı canlıları kayıt altına almak,
                                                           - Canlı türlerini birbirinden ayırt edebilmek,
          2.  a) Her bir besini ayrı ayrı ele alacağı için besin sayısı kadar deney   - Canlılar arasındaki akrabalıkları belirleyebilmek,
            tüpüne ihtiyaç vardır. Nitrik asit damlatmak için pipet kullanmalıdır.  - Canlıları, belirlenmiş bilimsel kurallar dâhilinde gruplandırarak
            Deneye başlamadan önce mutlaka önlük ve eldiven giymelidir.   doğayı daha kolay anlaşılır hâle getirmektir.
            Aşındırıcı madde, kırılabilir malzeme önlemlerini almalıdır.  Canlıların sınıflandırılması ile elde edilen bilgileri, gruptaki tüm
            b) İkinci deneyinde telgraf çiçeğinden doku örneği alarak gözle   bireyler için geçerli sayarak zaman kaybını en aza indirmek gibi
            görülür  hâle  getirilmesini  amaçlamaktadır.  Telgraf  çiçeğinden   birçok sebebi bulunur.
            bisturi yardımıyla örnek alacak, lam ve lamele yerleştirerek mik-
            roskopta inceleyecektir. Kullanacağı malzemeler bisturi, lam-la-  2.  İnsanlar, hangi canlıların zarar verebileceğini veya hangilerinin
            mel ve mikroskoptur.                           faydalı olacağını nesilden nesile aktarmakta sorunlar yaşardı. Bir
                                                           canlıya birbirinden farklı isimler verilebilirdi ve bu durumda aynı
            Deneye başlamadan önce önlük ve eldiven giymeli, kırılabilir   canlıdan bahsedilse bile anlaşılmayabilirdi. Dünya üzerindeki çe-
            malzeme ve kesici/delici alet güvenliğine uymalıdır.  şitlilik hakkında bilgi sahibi olunmazdı. Canlı türlerini birbirin-
                                                           den ayırt etmek zorlaşırdı.
          Çalışma No.: 81                               3.  A) Şekline, büyüklüğüne veya rengine göre.
          Değerlendirme                                    B) Sınıflandırmalar arasında farklılık olmasının engellenebilme-
                                                             si belirli kuralların konulmasına bağlıdır. Eğer herkes için
          1.  Sıcaklık ile difüzyon hızı doğru orantılıdır. Bu yüzden sıcaklığın   belirli kurallar yoksa herkes farklı sınıflandırmalar yapacak
            fazla olduğu düzenekte renk değişimi daha hızlı gerçekleşir.  ve farklı sonuçlar elde edilecektir. Sınıflandırma bu yüzden
          2.  Renk değişimi bağırsakların içinde gerçekleşir. Çünkü nişasta bü-  evrensel olmalıdır.
            yük moleküllüdür ve bağırsak zarından geçemez fakat iyot daha
            küçük olduğu için kaptan bağırsağa doğru geçebilir.  Çalışma No.: 83
          Deneyden Çıkardıklarımız
          1.  Kontrollü deney: Deneydeki faktörlerden bir tanesi değiştirilerek   a) Aristo’nun ampirik sınıflandır-  b) Ampirik sınıf-
                                                            masında canlılar nasıl sınıflandı-
                                                                                     landırma canlıların
            karşılaştırma  yapmak  için  değişkenin  kullanılmadığı  grubun  da   rılmıştır?  hangi özelliklerine
            var  olduğu  deney  düzenekleridir.  Kontrollü  deneylerin  avantajı,    bakılarak yapılır?
            her seferinde tek bir faktör değiştirildiği için o faktörün deneye et-
            kisinin net olarak gözlemlenmesidir. Aynı zamanda kontrol grubu
            sayesinde karşılaştırma yapılabilir.                                     Ampirik sınıflandırma
          2.  Bu deneydeki bağımsız değişken sıcaklıktır. Bağımlı değişken ise       canlıların;
            difüzyon hızıdır.                               Havada yaşayanlar     Otlar  yaşama ortamlarına,
                                                            Karada yaşayanlar      Çalılar
                                                                                     dış görünüşlerine
          3.   BİLDİKLERİMİZ                                Suda yaşayanlar   Ağaçlar  analog organa ve şekil
             - Difüzyon, canlı ve cansız ortamlarda gerçekleşebilir.                 benzerliğine bakılarak
             - Difüzyon, küçük moleküllerin çok yoğundan az yoğuna taşın-            yapılır.
              masıdır.                                      c) Analog organ nedir? Aşağıdaki   d) Siz de analog
             - Difüzyon hızına etki eden birçok faktör vardır.  ikililerden analog organ olduğunu  organlara kendi ör-
             Kavramlar                                      düşündüklerinize X işareti ko-  neklerinizi yazınız.
             - Dağılma                                      yunuz.
             - Küçük moleküller
             - Sıcaklık                                     Kökenleri farklı, görevleri aynı olan  Örnek cevap:
             - İyot                                         organlara analog organ denir.
             - Nişasta                                                               Kelebek, kuş ve yara-
             ARAÇ VE GEREÇLER                               I.   İnsan ayağı- Karınca ayağı  X  sanın kanadı ile at ve
             Diyaliz tüpü oluşturmak için 30 cm uzunluğunda 2 adet kuru ba-  II.  Kartal kanadı- Kelebek kanadı X  sineğin bacağı analog
             ğırsak, mezür, 2 adet beher (veya ısıya dayanıklı cam kap), nişas-  III. İnsan kolu- Kedi bacağı  organlara örnektir.
             ta çözeltisi, iyot çözeltisi, su, ip, ısıtıcı (ocak).  IV. Balinanın ön yüzgeçleri-Atın ön
             Gözlemler                                        ayakları
             - Renk değişimi                                V.  Yarasa kanadı-Arı kanadı  X
              Renk değişimindeki süre farkı
            DENEYİN UYGULANMASI                         Çalışma No.: 84
              Örnek deney düzeneği ve metinde anlatılanların rehberliğinde
              deney gerçekleştirildi. Beher yerine ısıya dayanıklı kap, bunzen   1.  Canlıların; köken (orijin) benzerliklerine, akrabalık derecelerine,
              yerine ocak kullanıldı.                      sahip oldukları homolog yapılarına bakılarak yapılan sınıflandır-
                                                           maya denir.

          264
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272