Page 115 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 115

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 75
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    COĞRAFYA 9
            4. ÜNİTE     : ÇEVRE VE TOPLUM > 4.1. Doğal Çevre ve İnsan > 4.1.2. Doğal Ortamda İnsan Etkileri
            Kavram       : Doğa Sevgisi
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Coğrafi Sorgulama Becerisi

             Çalışmanın Adı                        AFİŞ HAZIRLIYORUM                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Doğa sevgisi kavramını anlayabilme.

            Yönerge:    Coğrafya Öğretmeni Kemal Bey, öğrencileriyle eğlenceli bir sınıf etkinliği planlamaktadır.
                       Öğrencilerin eğlenirken aynı zamanda sosyal sorumluluk konusunda bilinç kazanmalarını
                       da istemektedir. Öğrencileri gruplara ayırır. Ardından öğrencilerden “doğa sevgisi” konulu
                       bir afiş hazırlamalarını ister. Kemal Bey, yapılacak afiş çalışmasıyla ilgili öğrencilerin dikkat
                       etmeleri gereken hususlarla ilgili aşağıdaki metni okumalarını ister.


                                                     Atasözleri neden çok değerlidir? Hem toplumun asırlarca
                                                     oluşturduğu tecrübeden beslenmesi hem de “az sözle çok
                                                     mana” ifade etmesi sebebiyle çok değerlidir. Az sözle çok
                                                     mana anlatmayı bir de görsel olarak düşünürsek karşımı-
                                                     za iki önemli unsur çıkıyor. Sade ama derin bir anlam ifa-
                                                     de edecek güçte, çarpıcı, ilgi uyandırıcı sembolik bir gör-
                                                     sel; sade, anlaşılır, akılda kalıcı slogan niteliğinde bir söz.
                                                     Afişleri yaşadığımız her yerde görürüz. Şehir içinde yol-
                                                     culuk  yaparken  aracımız  trafik  ışığında  duraksadığında
                                                     gözümüze hemen takılırlar. Afiş okumak asansöre bindi-
                                                     ğimizde o birkaç saniyeyi değerlendirmek için iyi bir fırsat
                                                     olarak da karşımıza çıkabilir. Ya da sosyal medyada ge-
                                                     zerken  ilgi  duyduğumuz  bir  konuda  ekranımızda  belire-
                                                     bilir.
                                                     Afiş sözlükte, “Bir şeyi duyurmak veya tanıtmak için ha-
                                                     zırlanan, kalabalığın görebileceği yere asılmış, genellikle
                                                     resimli duvar ilanı.” şeklinde tanımlanmış. Yoğun ve an-
                                                     lamlı bir mesajı kısa sürede iletme gorevini yerine getiren
                                                     görsel bir anlatım şeklidir afiş.
                                                     İnsanlar afişe çok kısa süreli bakar. O zaman hedef kitle-
                                                     mizin kısa bir sürede dikkatini çekmek, kısa sürede me-
                                                     sajımızı anlatmak ve bir de üstüne akıllarda kalıcı olmak
                                                     lazım.  Bu  kalıcılık  inandırıyorsa,  farkındalık  oluşturup
                                                     hedef kitleyi eyleme geçiriyorsa o zaman başarılı bir afiş
                                                     tasarladık demektir.
                                                     Peki, bu nasıl mümkün olacak? Afişte yer alan görsel nes-
                                                     nenin ilgi çekiciliği, ilk olarak renkleri ile ilgilidir. Renkler
                                                     hem uyumu hem de zıtlığı içinde barındırmalıdır.  Görsel
                                                     nesne evrensel anlam ve algı boyutlarına sahip olmalı-
                                                     dır. Evrensel, sembolik nesneler derin açıklamalara gerek
                                                     kalmadan mesaj verir ve kolay hatırlanır. Nesnenin stilize
                                                     edilip sadeleştirilerek kullanılması oldukça önemlidir.
                                                     Bilinen bir şeye mizahi bir dille atıf yapan tasarımlar olum-
                                                     lu sonuçlar doğurur. Bazen kelime oyunları akılda kalıcı-
                                                     lığı artırabilir.
                                                     Metnin görselle uyumu hem anlam bakımından hem de
                                                     biçim  bakımından  önemlidir.  Yazı  fontları  hem  anlaşılır,
                                                     okunaklı  hem de konuya uyumlu olmalıdır. Eğlenceli yazı
                                                     fontları ile dramatik olaylar anlatmamız doğru olmaz.
                                                     Afişler, hangi amaç için tasarlanmış olursa olsun, etkili ve
                                                     ilgi çekici olmak zorundadır.




                                                                                                   111
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120