Page 53 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 53
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 33
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 9
1. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER > 1.4. Harita Okuryazarlığı > 1.4.2. Haritalarda Ölçek
Kavram : Ölçek (Ölçek Türleri)
Genel Beceriler : Problem Çözme Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Harita Kullanma Becerisi, Kanıt Kullanma Becerisi
Çalışmanın Adı GÜNLÜK HAYATTA ÖLÇEKTEN NASIL FAYDALANIRIM? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Günlük hayatta ölçek kavramının önemini fark edebilme.
Gerekli Malzemeler: Etkileşimli akıllı tahta, cetvel, ip, kağıt
Yönerge: Aşağıdaki metin ve görsellerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
Aygül Öğretmen, öğrencilerine ölçeğin gerçek alanların haritaya aktarılırken küçültülmesinde etkili olan
önemli bir harita unsuru olduğunu söylemiştir. Aygül Hanım daha sonra öğrencilerine aşağıdaki tabloda
verilen ölçek formülünü ve türlerini göstermiştir.
Tablo: Ölçek Türleri
a. Kesir ölçek = 1/200.000
Ölçek = Harita uzunluğu/ Gerçek uzunluk 10 0 10 20
b. Çizik ölçek = km
1cm
Aygül Hanım öğrencileri ile etkileşimli tahtayı da kullanarak farklı ölçeklerin haritaların yorumlanmasında
nasıl etkili olduğunu gösteren bir çalışma yapmıştır.
Değerli öğrenciler, akıllı tahtada
gördüğünüz dünya haritasının
ölçeği 1/5 000 000. Bu harita
Öğretmenim, benim tam sınıfımızdaki diğer haritalara
karşımdaki duvar haritasının göre büyük ölçekli haritadır.
ölçeği 1/15 000 000. Sizin
Haritada ayrıntı fazla, hata oranı
gösterdiğiniz haritaya göre az, iki nokta arasındaki harita
daha fazla küçültüldüğü için
hata oranı fazla, ayrıntı az. uzunluğu fazladır.
Öğretmenim, bu açıklamaları
Öğretmenim, benim masamdaki değerlendirdiğimde harita
harita boyut olarak küçük. uzunluklarının harita ölçeğine göre
Ölçeği de 1/ 25 000 000. değiştiğini ama gerçek uzunlukların
Paydasındaki değer büyüdü ama değişmediğini söyleyebiliriz.
ölçeği küçüldü. Ayrıntılar ve iki
nokta arasındaki harita uzunluğu
daha az.
Görsel 1: Aygül Öğretmen ve öğrencilerinin diyalogları
Aygül Hanım, öğrencilerine harita üzerinde mesafe ölçebilmenin çok önemli olduğunu çünkü günlük
hayatta pek çok yerde mesafe bulma ile karşılaşabileceklerini belirtmiş ve bununla ilgili Görsel 2’deki
örneği göstermiştir.
49