Page 58 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 58

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         36      COĞRAFYA 9                                             Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          1. ÜNİTE    : DOĞAL SİSTEMLER > 1.4. Harita Okuryazarlığı > 1.4.3. Haritacılığın Gelişimi
          Kavram      : Coğrafi Bilgi Sistemi
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
          Alan Becerileri  : Tablo, Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi, Coğrafi Gözlem Becerisi

          Çalışmanın Adı                COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ BİLEŞENLERİ                     25 dk.
          Çalışmanın Amacı  Coğrafi bilgi sistemleri kavramını, bileşenlerini ve veri yapısını anlayabilme.
          Gerekli Malzemeler: Etkileşimli akıllı tahta, çalışma kâğıdı, cetvel, renkli kalem.


          1. Yönerge:  Aşağıdaki metinden ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.

          Aybüke Öğretmen, sınıfa girer girmez yüksek sesle "Bugün hep birlikte Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)
          ile ilgili neleri yanlış biliyoruz, onları araştırıp grup çalışmasıyla doğru bilgilere ulaşacağız." demiştir. Ay-
          büke Öğretmen daha sonra sınıftaki öğrencilerini 2 gruba ayırmıştır. Gruplara bazı ön bilgileri aşağıdaki
          metni ve görselleri kullanarak vermiştir.

          CBS’nin çok önemli bileşenleri bulunur. Günlük hayatta hepimizin konum belirlemek ya da adres bulmak
          amacıyla kullandığı GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi) CBS için önemli bir veri toplama aracıdır.
          GPS, ulaşım faaliyetleri, savunma uygulamaları, güvenlik araştırmaları gibi birçok alanda önemli ko-
          laylıklar sağlamıştır. Günlük hayatımıza büyük etkisi olan bir diğer teknoloji ise GPRS’tir (Genel Paket
          Radyo Sinyali). GPRS, taşınabilir aygıtlarda bulunan ve çevrim içi bağlanmayı kontrol eden teknolojidir.

                     Kullanıcı
                Donanım
                            Veri                                              1. GRUP
             Yazılım                                            Okul bahçesinde sınıfların İstiklâl Marşı
                                                                okuduklarında sıralandıkları düzenin
                                                                işaretlendiği noktanın koordinatları tespit
                                Yöntem                          edilecek.
                                               GRUPLARIN   GÖREVLERI



                     CBS                                                      2. GRUP
                  BİLEŞENLERİ                                   Etkileşimli akıllı tahta ya da mobil aygıtlar
                                                                kullanılarak çevrim içi ağlar üzerinden
                                                                okulun hangi mahallede olduğu harita
                                                                programlarıyla bulunacak.


           Görsel 1: CBS bileşenleri                          Görsel 2: Öğrenci gruplarının görevleri
          Soru:


          1.  1 ve 2. grubun, Aybüke Öğretmen’in verdiği görevleri yerine getirebilmesi için kullanması gereken
              kavramlar aşağıdakilerden hangileridir? Nedenlerini kısaca yazınız.


             KULLANILAN KAVRAM           GRUP                          NEDEN
          GPRS
          GPS
          CBS
          DONANIM
          YAZILIM


          2.  Aybüke Öğretmen’in çalışma gruplarına  verdiği görevleri ve  metni dikkate alarak coğrafi bilgi
              sistemleri kavramını nasıl tanımlarsınız?



          54
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63