Page 58 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 58
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
36 COĞRAFYA 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER > 1.4. Harita Okuryazarlığı > 1.4.3. Haritacılığın Gelişimi
Kavram : Coğrafi Bilgi Sistemi
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Tablo, Grafik ve Diyagram Hazırlama ve Yorumlama Becerisi, Coğrafi Gözlem Becerisi
Çalışmanın Adı COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ BİLEŞENLERİ 25 dk.
Çalışmanın Amacı Coğrafi bilgi sistemleri kavramını, bileşenlerini ve veri yapısını anlayabilme.
Gerekli Malzemeler: Etkileşimli akıllı tahta, çalışma kâğıdı, cetvel, renkli kalem.
1. Yönerge: Aşağıdaki metinden ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Aybüke Öğretmen, sınıfa girer girmez yüksek sesle "Bugün hep birlikte Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)
ile ilgili neleri yanlış biliyoruz, onları araştırıp grup çalışmasıyla doğru bilgilere ulaşacağız." demiştir. Ay-
büke Öğretmen daha sonra sınıftaki öğrencilerini 2 gruba ayırmıştır. Gruplara bazı ön bilgileri aşağıdaki
metni ve görselleri kullanarak vermiştir.
CBS’nin çok önemli bileşenleri bulunur. Günlük hayatta hepimizin konum belirlemek ya da adres bulmak
amacıyla kullandığı GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi) CBS için önemli bir veri toplama aracıdır.
GPS, ulaşım faaliyetleri, savunma uygulamaları, güvenlik araştırmaları gibi birçok alanda önemli ko-
laylıklar sağlamıştır. Günlük hayatımıza büyük etkisi olan bir diğer teknoloji ise GPRS’tir (Genel Paket
Radyo Sinyali). GPRS, taşınabilir aygıtlarda bulunan ve çevrim içi bağlanmayı kontrol eden teknolojidir.
Kullanıcı
Donanım
Veri 1. GRUP
Yazılım Okul bahçesinde sınıfların İstiklâl Marşı
okuduklarında sıralandıkları düzenin
işaretlendiği noktanın koordinatları tespit
Yöntem edilecek.
GRUPLARIN GÖREVLERI
CBS 2. GRUP
BİLEŞENLERİ Etkileşimli akıllı tahta ya da mobil aygıtlar
kullanılarak çevrim içi ağlar üzerinden
okulun hangi mahallede olduğu harita
programlarıyla bulunacak.
Görsel 1: CBS bileşenleri Görsel 2: Öğrenci gruplarının görevleri
Soru:
1. 1 ve 2. grubun, Aybüke Öğretmen’in verdiği görevleri yerine getirebilmesi için kullanması gereken
kavramlar aşağıdakilerden hangileridir? Nedenlerini kısaca yazınız.
KULLANILAN KAVRAM GRUP NEDEN
GPRS
GPS
CBS
DONANIM
YAZILIM
2. Aybüke Öğretmen’in çalışma gruplarına verdiği görevleri ve metni dikkate alarak coğrafi bilgi
sistemleri kavramını nasıl tanımlarsınız?
54