Page 76 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 76
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
49 COĞRAFYA 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER > 1.5. Atmosfer ve İklim > 1.5.5. Türkiye’de İklim
Kavram : Türkiye’de İklim
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Coğrafi Sorgulama Becerisi, Harita Kullanma Becerisi
Çalışmanın Adı ÇEVREMİZDEKİLER VE BİZ 15 dk.
Çalışmanın Amacı Göreceli konumun Türkiye iklimi üzerine etkisini anlayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki görsellerden ve ön bilgilerinizden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Görsel: Türkiye fiziki haritası
Soru:
1. Öğretmenin ders anlatırken kullandığı cümleleri nasıl doldurursak göreceli konumun Türkiye iklimi
üzerine etkisini doğru öğrenmiş oluruz?
Elvan Öğretmen, Türkiye haritası üzerinden göreceli konumun ülkemiz iklimi üzerine etkilerini an-
latmaktadır. Türkiye, mutlak konumundan dolayı Akdeniz iklim bölgesinde yer almasına rağmen
ülkemizde dar alanlarda farklı iklimler görülmektedir. Bunun nedenleri şunlardır:
a) : Ege Bölgesi’nde dağlar kıyıya dik uzandığı için deniz etkisi iç kı-
sımlara kadar ulaşabilir. Karadeniz ve Akdeniz’de dağların kıyıya paralel uzanmasından dolayı
kıyı ile iç kesimler arasında iklim farklılığı ortaya çıkmıştır.
b) : Aynı anda farklı iklimlerin görülmesine neden olmuştur.
c) : Yaklaşık aynı enlemde olmalarına rağmen kış aylarında Antal-
ya’nın Şanlıurfa’dan daha sıcak olması.
d) : Karasalığın artmasına neden olur. Erzurum’da kışların Anka-
ra’dan daha soğuk olması.
e) : Bu özelliğin sonucunda Doğu Anadolu Bölgesi’nde kışlar çok so-
ğuk ve sert geçer. Yaz aylarında ise özellikle ülkenin güney kesimleri çöl sıcaklarını yaşar.
72
Hazırlayan: Safiye BAŞ