Page 134 - Kimya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 134
74
KİMYA 9
4. ÜNİTE : MADDENİN HÂLLERİ > 4.4. Gazlar > 4.4.3. Saf Maddelerin Hâl Değişim Grafiği
Kavram : Erime
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Akıl Yürütme Becerisi
Çalışmanın Adı ÇÖZÜNME Mİ, ERİME Mİ? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Günlük hayattaki yaygın yanlış kullanımdan dolayı oluşan kavram karmaşasının giderilerek çözünme ve erime kavramlarının
ayırt edilebilmesi.
Yönerge: Aşağıdaki soruları Sema Öğretmen’in hazırladığı etkinliğe göre cevaplayınız.
Sema Öğretmen, saf maddelerin hâl değişim grafiği konusunu işlemeden önce bu konuda öğrenci-
lerde görülen yaygın kavram yanılgılarını araştırır. Bu kavram yanılgılarının giderilmesi ve kavramla-
rın öğrenciler tarafından doğru yapılandırılması için çeşitli etkinlikler planlar.
Derse girerken elinde bir cam bardak içerisinde ada çayı getiren Sema Öğretmen öğrencilerinden
kendisini dikkatle izlemelerini ister. Ardından bir küp şekeri ada çayının içerisine atar ve çayı karıştı-
rır. Öğrencilerine şekere ne olduğunu sorar. Öğrencilerin verdiği cevapların bazıları şunlardır:
Azra: Eridi.
Beren: Yok oldu.
Çınar: Kayboldu.
Elif: Uçtu.
Derin: Çözündü.
Sema Öğretmen daha sonra bir deney tüpünün içerisine bir küp şeker atar ve ispirto ocağının üze-
rinde deney tüpünü ısıtmaya başlar. Deney tüpünün içerisindeki şekerde değişim olur olmaz ispirto
ocağını kapatarak öğrencilerine şekere ne olduğunu sorar. Öğrencilerin verdiği cevapların bazıları
şunlardır:
Azra: Eridi.
Beren: Isındı.
Çınar: Eridi.
Elif: Çözündü.
Derin: Eridi.
1. Sema Öğretmen’in öğrencilerinden birisi olsaydınız ada çayına küp şeker attıktan sonra “Şekere ne oldu?”
sorusuna ne cevap verirdiniz?
133
Hazırlayan: Nurten Kule