Page 198 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 198

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 106
            3. ÜNİTE     : ORTA ÇAĞ’DA DÜNYA > 3.4. Kanunlar Gelişiyor
            Kavram       : Cengiz Yasası
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                         CENGİZ’İN DÜZENİ                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Cengiz Yasası’nın ortaya çıkış şartlarını değerlendirebilme.




            Yönerge: Metin ve görselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.







                                              Cengiz Yasası’nın Doğuşu

              Cengiz Han tarafından siyasi bir birlik hâline getirilinceye kadar her Moğol boyu yazılmamış örf ve
              âdet hukukuna göre yaşamaktaydı. Bu büyük fatih, kendisinin bir millet hâline soktuğu bu halka ilk
                                            yazılı hukuku da verdi. Bu, ‘Büyük Yasa’ idi. Bu yasanın orijinal
                                            metni ele geçmemiştir ancak bunun bazı parçaları veya muhte-
                                            vası hakkında bazı bilgiler Arap ve İranlı tarih yazarlarının veya
                                            seyyahlarının eserlerinde bulunmaktadır. Cengiz yalnız Moğolis-
                                            tan’da değil bütün ele geçirdiği ülkelerde yasasının yürürlükte ol-
                                            masını istemiştir. Sırf Moğol âdet ve görüşlerine sıkı sıkıya bağlı
                                            olan bazı hükümleri hâkimiyet altına alınmış olan milletlere zorla
                                            kabul ettirme denemesi tam olarak amacına ulaşmamıştır. Ayrıca
                                            Moğollarda da ne kadar zaman yürürlükte kaldığı belli değildir.
                                            Buna karşın yürürlükte bulunduğu sıralarda yasa, olağanüstü say-
                                            gı görmüştür. Cengiz Yasası’nın hükümleri ile ulusun birliği ko-
                                            runabilmiş, intizam temin edilmiş ve böylece eşsiz fetihler için
                                            gereken ön şartlar ortaya çıkmıştır.
                                                  (Curt Alinge, “Moğol Kanunları”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,
              Görsel 1                               Çev.Coşkun Üçok, C.10, S.1, Ankara 1953, s.688-691’den düzenlenmiştir.)


              Cengiz Yasaları’ndan intikal eden konular arasında toplumsal hayatı ilgilendirenler de vardır. Buna
              göre dinlerin ruhani reisleri, Hz. Ali soyundan gelenler, fakirler, hafızlar, fakihler, tabipler, âlimler,
              zahitler, müezzinler ve ölü yıkayanlar vergiden muaf tutulmuştur. Yemek ikram eden kişi sunduğu
              şeyden önce kendisi yemelidir. Yemek yiyenlerin yanından geçen bir kimse davet beklemeden onla-
              ra katılmalıdır; arkadaşlarından fazla yememeli, suya el sokmamalı, suyu kapla almalıdır. Elbiseler
              yıkanmamalıdır zira necis nesne yoktur. Dinler ve mezheplerin hepsi muhteremdir. Hükümdara veya
              herhangi bir kimseye sadece adıyla hitap edilmelidir. Cengiz Yasası’nda bulunan ve cezası ölüm
              olan hükümlerden bazıarı şunlardır: yalan söylemek, sihirbazlıkla uğraşmak, başkalarının hareket-
              lerini araştırmak, kavgada birine yardım etmek, üç defa başkasından mal alıp üç defa iflas etmek,
              esir alanın izni olmadan savaş esirine yiyecek giyecek vermek, kaçan bir esiri tutup sahibine teslim
              etmemek gibi.
                                                                      (Fethi Gedikli, “Yasa”, TDV İslâm Ansiklopedisi,
                                                  C.43, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları,  Ankara 2013, s.337’den düzenlenmiştir.)









                                                                                                   195
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203