Page 278 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 278

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 148
            6. ÜNİTE     : TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ KABULÜ VE İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİ > 6.4. Oğuzların İslamiyet’i Kabulü
            Kavram       : Bâtıniler
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                  HASAN SABBAH’IN SUİKASTÇILARI                          15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Bâtınilerin genel özelliklerini ve faaliyetlerini açıklayabilme.

            Yönerge: Aşağıda verilen metni dikkate alarak soruları cevaplayınız.


                                                  Bâtınilik Nedir?
               İslâm düşünce tarihinde Bâtınilik, nasları zâhir-bâtın ayırımına tâbi tutarak te’viller yapan, İs-
               lâm’ın temel hükümlerini (zarûrât-i dîniyye) bütün Müslümanların anlayışından farklı olarak
               yorumlayıp din anlayışlarını inkâr sınırına kadar götüren itikadi fırkalar yanında, son derece
               gizli bir şekilde teşkilatlanmış örgütler vasıtasıyla merkezî idareye karşı girişilmiş isyan faaliyet-
               lerinin başını çeken çeşitli siyasî gruplar için de kullanılmış ortak bir lakaptır.
                                                                    (Avni İlhan, “Bâtıniyye”, TDV İslâm Ansiklopedisi)



                                                  Neden Alamut?
               Hem davetini geniş kitlelere yaymak hem de Nizâmü’l Mülk’ün adamlarınca yakalanmamak için
               güvenli, müstâhkem bir mevki kurmak isteyen Hasan Sabbâh bunun için Kazvîn’in kuzeydoğu-
               sunda Rûdbâr vadisi yanında Elbruz Dağları üzerinde kurulmuş olan Alamut Kalesi’ne yerleşme-
               yi uygun gördü. Hasan Sabbah kaleyi ele geçirir geçirmez burayı merkezi bir üs hâline getirmek
               için gerekenleri yapmaya başladı. Kalenin ambarlarını ve su kaynaklarını genişletti, duvarlarını
               güçlendirdi. Yalnızca kaleyle ilgilenmekle kalmayıp Alamut vadisinde de sulama sistemini iyileş-
               tirip tarımsal üretimi arttırdı. Kaleye ulaşımı zorlaştırmak için vadiye ağaçlar diktirdi.





                                         Fedailerin teşkilattaki önemi nedir?
               Fedâîler; sivil ve devlet erkânı kişileri tehdit etmek ya da hançerle gerçekleştirdikleri suikast
               sonucu onları ortadan kaldırmakta kullanılan, küçük yaştan itibaren eğitim alan, mezhepleri uğ-
               runa aldıkları her emri körü körüne yerine getirmeye hazır gençlerdir. Bâtıniler, mevcut siyasi ve
               dinî düzeni yıkıp kendi görüşlerini kabul ettirmek için her yolu mübah saymışlar, kendilerine has
               hançerle değerli devlet adamlarını öldürerek ve Selçuklu hâkimiyetindeki kaleleri zapt ederek
               etrafa dehşet saçmışlardır.





                                         Selçuklular Dönemi’nde Bâtıniler:
               Nizâmü’l Mülk, Bâtınilik hareketinin ileride Selçuklular için büyük tehlike yaratacağını sezerek
               Sünniliğe düşman mezheplerle sadece silahlı değil ilmî ve fikrî mücadelenin de gerekliliğini
               savundu. Bu amaçla Sultan Alparslan’ın desteği ve yardımlarıyla onun devrinde ve daha sonra
               Sultan Melikşah zamanında başta Bağdat olmak üzere birçok şehirde “Nizâmiye Medreseleri”ni
               inşa ettirdi. Sultan Melikşah dönemi Bâtıniler ile fikrî mücadelenin yanı sıra uzun yıllar boyunca
               sürecek askerî mücadelenin de başladığı bir dönemdir. Sultan Berkyaruk ve Sultan Muahmmed
               Tapar dönemlerinde bu mücadeleler devam etmiştir.
                      (Kaya, P. (2008). Büyük Selçuklular Döneminde Bâtıniler ile Yapılan Mücadeleler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal
                                                             Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi’nden düzenlenmiştir.)


                                                                                                   275
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283