Page 48 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 48
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 9
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 23
1. ÜNİTE : TARİH VE ZAMAN > 1.2. Neden Tarih?
Kavram : Kültür
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi, Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı TARİH VE KÜLTÜR 15 dk.
Çalışmanın Amacı Kültür kavramının anlamını toplum hayatına yansıyan kültür unsurları bakımından değerlendirebilme.
Yönerge: Metin ve görsellerden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Tarih ve Kültür İlişkisi
Kültürün bütün unsurları, tarihin inceleme konuları olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir milletin zaman
içindeki;
• dünya görüşü, duyuş ve düşünüş biçimlerini, bunların tekâmülü ve değişme çizgilerini zihniyetler
tarihi,
• ortaya koyduğu düşünce ve tekâmülünü düşünce veya felsefe tarihi,
• teknik becerileri ve tekâmülünü teknoloji tarihi,
• müşahhaslaştırarak abideleştirdiği estetik değerleri ve tekâmülünü sanat tarihi,
• bünyesini oluşturan muhtelif zümreler ve aralarındaki ilişkiler ile bunların değişme süreçlerini
sosyal tarih,
• iç ve dış politikasını siyasi tarih,
• tatbik ettiği dinî, ahlaki, hukuki, iktisadi sistemlerinin tekâmülünü sırasıyla, dinler tarihi, ahlak
tarihi, hukuk tarihi, iktisat tarihi gibi tarihin alt dalları incelemektedir.
İşte burada zikredilen veya edilmeyen bütün kültür unsurlarının zaman içindeki durumlarının ve
tekâmüllerinin incelenmesi sonucu elde edilen bileşke asıl tarihi teşkil etmektedir.
(Yaşar Yücel-Bahaeddin Yediyıldız, “Tarih ve Kültür”, Erdem, Y.4, S.10, ss.31-38, s.33’ten düzenlenmiştir.)
Görsel 1 Görsel 2
Bazıları için kültür, mutfakta yapılan Bazıları için Türk kahvesi eşliğinde
türlü türlü yiyeceklerdir. Kültür Nedir? yenilen lokumdur.
Görsel 3 Görsel 4
Bazıları için halk oyunları gösterisidir. Bazıları için tatil yaparken görülen tarihî
eserlerdir.
45