Page 46 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 46
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 9
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 22
1. ÜNİTE : TARİH VE ZAMAN > 1.2. Neden Tarih?
Kavram : Millet
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi, Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı MİLLET VE MİLLİYETÇİLİK 20 dk.
Çalışmanın Amacı Millet kavramının önemini açıklayabilme.
Yönerge: Metin ve görselden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Millet Olmak İçin Ne Gereklidir?
Bir topluluğa millet denebilmesi için o toplumun birtakım özelliklere sahip olup olmadığı belir-
lenmelidir. Bir topluluğun millet sayılabilmesi için ırk birliğini yeterli görenler vardır. Bu eksik bir
görüştür. Buna aynı ırktan olmadıkları hâlde bugün millet olma karakterine sahip topluluklar örnek
gösterilebilir. Benzer şekilde bazılarına göre ise millet olmanın baş şartı aynı dili konuşabilmektir.
Bu da her zaman doğru sayılabilecek
bir görüş olmayabilir. Üç ayrı dil konu-
şulmasına rağmen halkı, tek bir millet
özelliği gösteren devletler vardır. Aynı
dili konuştukları hâlde aralarında büyük
farklar bulunan milletler de bu tezi çürü-
tür. Kimileri de millet olmanın baş şartı
olarak din birliğini kabul eder. Kuşkusuz
artık bu da savunulması zor bir görüştür.
Bugün dünyanın en büyük milletlerine
sahip bazı devletlerde çok çeşitli dinlere
mensup insanlar vardır. Öyle ise sayılan
bütün bu şartlar bir insan topluluğunun
millet olmasına yetmemektedir.
Görsel 1
(https://meb.gov.tr/ataturk/Ilkeleri/Milliyetcilik’ten düzenlenmiştir.
Erişim Tarihi 23.07.2021, Erişim Saati: 23.15)
Mustafa Kemal’in Milliyetçilik Anlayışı
Mustafa Kemal bir konuşmasında: “Efendiler, yetişecek çocuklarımıza ve gençlerimize, görecekleri
tahsilin hududu ne olursa olsun, en evvel ve her şeyden evvel Türkiye’nin istiklâline, kendi benliğine,
millî ananelerine düşman olan bütün unsurlarla mücadele etmek lüzumu öğretilmelidir. Dünyanın
milletlerarası durumuna göre böyle bir cidâlin lüzumlu kılacağı unsurlar ile donatılmamış olan
fertlerle ve bu özellikte fertlerden meydana gelmiş toplumlara hayat ve istiklâl yoktur” demiştir.
Yine bir başka konuşmasında da: “Çocuklarımıza ve gençlere vereceğimiz tahsilin hududu ne olursa
olsun onlara esaslı olarak şunları öğreteceğiz: Milletine, Türkiye Devleti’ne ve Türkiye Büyük Millet
Meclisi’ne düşman olanlara mücadele lüzumu. Fertleri bu mücadele gerekçe ve araçlarıyla donatıl-
mamış olan milletler için yaşama hakkı yoktur. Mücadele, mücadele lazımdır.” demiştir.
(Mustafa Keskin, Atatürk’ün Millet ve Milliyetçilik Anlayışı,
Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 1999, s.365’ten düzenlenmiştir.)
43