Page 50 - Coğrafya 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 50
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 10 11
Aşağıdaki görselde yük taşımacılığındaki artış talebi ile ilgili Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü’nün
(OECD) öngörüleri (milyar ton-km) yer almaktadır.
2015 2030 2050
141 319 883
(%0,1) (%0,2) (%0,3)
12.676 19.796 31.383
(%11,3) (%10,9) (%9,5)
19.729 31.539 51.149
(%17,6) (%17,3) (%15,6)
79.715 130.694 245.303
(%71) (%71,7) (%74,6)
5. 2050 yılına kadar yük taşımacılığında en fazla talep artışının hangi ulaşım türünde olacağı öngörülmek-
tedir?
.................................................................................................................................................................................
6. 2015-2050 arasında yük taşımacılığı bakımından hangi ulaşım türlerinin oranında sürekli düşüş yaşana-
cağı öngörülmektedir?
.................................................................................................................................................................................
7. Yük taşımacılığında OECD öngörüsünde hava yolu ile ilgili bilgi bulunmamaktadır. Bu durumun nedeni
hava yolu ile taşınan yük miktarının diğer sektörlere göre az olmasıdır. Hava yolunun yük taşımacılığında
daha az tercih edilmesinin nedeni nedir?
.................................................................................................................................................................................
Aşağıdaki metinden yararlanarak metniin altında yer alan soruyu cevaplayınız.
Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu (UN/ESCAP); 32 üye ülke ile Asya'daki kara yolu altyapı-
sının verimliliğini ve gelişimini artırmayı, Avrupa ve Asya'nın yanı sıra kara ile çevrili ülkeler arasında ula-
şım bağlantılarını geliştirmeyi amaçlayan bölgesel bir taşımacılık ve iş birliği komisyonudur. Komisyona
bağlı Asya Kara Yolu; batıda Kapıkule'den (Türkiye) doğuda Tokyo'ya (Japonya), kuzeyde Torpynovka'dan
(Rusya) güney de Denpasar'a (Endonezya) uzanmakta ve 141.000 km'den fazla yoldan oluşmaktadır.
8. Bahsi geçen komisyonun Asya Kara Yolu ile Avrupa-Asya ulaşım bağlantılarını geliştirmeyi amaçlaması-
nın nedenleri nelerdir?
.................................................................................................................................................................................
49