Page 52 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 52

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10




              3.  İnsanın olumsuz deneyimleri karşısında duygu ve düşüncele-
                rini yönlendirebilecek bir şeyler önerseydiniz neleri ileri sürer-
                diniz?
                Kendime karşı yargılama, suçlama duygularını hissettiğimde
                kendimi huzurlu hissedeceğim bir yerde olduğumu düşünür,
                sevdiğim işlere ya da mekânlara yönelirim. Ne hissettiğimi ve
                neden bunları hissettiğimi anlamaya çalışır ve bir kâğıda yaza-
                rım. Sonra duygularımın geçeceğini, daha önce de üzüntü ve
                yetersizlik hissettiğimi hatırlarım. Tersine mutlu, yeterli başarılı
                olduğum deneyimlerimi de hatırlarım. Bunları nasıl gerçekleş-
                tirdiğimi, iç motivasyonumun ne olduğunu düşünürüm. Dene-
                yimi edinmiş insanlarla bir araya gelerek bilgi toplar, yardımcı
                olabilecek kaynaklardan araştırma yaparım. Deneyim esnasın-
                daki duygu ve davranışlarıma ayna tutup dışarıdan deneyimimi
                gözlemlemeye; eksik, hata veya belirsizlikleri saptamaya çalışı-
                rım.



             12. Etkinlik
              1.  Metinde hangi felsefi kavramlar geçmektedir?
                Rasyonel olmak, teori, pratik, faydacılık (pragmatizm), irrasyonel,
                psikanaliz, kanı, ideal.
              2.  Metinde hangi felsefi problemler ele alınmaktadır?
                Düşüncelerin hayata etkileri probleminden yola çıkarak rasyonel-
                liğin farklı ve yanlış olduğu düşünülen anlamları ifade edilmek-
                tedir.
              3.  Metne göre rasyonel düşünmek toplumsal yaşamda neden gerek-
                lidir?
                Rasyonel olmamak farklı görüşlerin olabilirliğini çağrıştırıyor olsa
                da bu durum toplumsal hayat için önemli sıkıntılara yol açabil-
                mektedir. Toplumsal sorunlarda uzlaşım sağlayamamak sorunla-
                rın devamına yol açabilmektedir.

             13. Etkinlik
             1. Yönerge
             1.  Aynı konuda farklı görüşlerin olmasının nedenleri neler olabilir?
               Bir konuya yönelik farklı görüşlerin olmasında birçok neden ola-
               bilir. En başta konunun farklı görüşler ortaya çıkmasına yönelik
               özellikleri bulunabilir. Felsefe, sanat, din konuları bu özelliktedir.
               Konuya yönelen insanların farklı bakış açıları olması da farklı
               görüşlerin ortaya çıkmasındaki diğer etkendir.
             2.  İnsanlar en çok hangi konularda farklı görüşleri savunmaktadırlar?
               Özellikle kişinin bakış açısı ile ilgili konularda farklı bakış açıları
               ortaya çıkmaktadır. Felsefe farklı bakışları, sanat farklı beğenileri,
               din ise farklı inanışları ortaya çıkarabilmektedir. Bilim alanında
               dahi bazı konularda bilim insanları uzlaşamamaktadır.
             2. Yönerge
             1.  Parçalarda hangi konularda farklı görüşler ortaya konmaktadır?
               Her iki metinde de insanların karşılaşması konu edilmektedir.
               Bu karşılaşmanın bir tarafı olan “ben”, diğer tarafı olan “öteki”
               arasında gerçekleşen etkileşimi hakkında farklı bakış açıları oluş-
               turulmuştur. “Utanma” olarak ele alınan durum birinci metinde
               “ben”in “öteki” karşısındaki nesneleşmesi olarak ele alınırken
               ikinci metinde “ben”in “öteki” karşısındaki benciliğini fark etme-
               si olarak ele alınmaktadır.
             2.  Parçalardaki “öteki” hakkındaki görüşlerden farklı olarak neler
               düşünmektesiniz? Değerlendiriniz.
               Öğrencilerin metinden yola çıkarak cevaplarını temellendirmele-
               ri beklenmektedir.



                                                                                                    51
   47   48   49   50   51   52   53   54