Page 51 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 51
FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
9. Etkinlik ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. İfadeler Estetik Estetik 1. C
beğeni beğeni 2. E
değil 3. E
4. D
Müzik eserinde melodiler arasındaki 5. C
uyumu beğenmek X 6. A
Arkadaşlarının beğendiği filmi hoşlan- X 7. E
masa da izlemek 8. B
Okunan şiirin insanda bıraktığı haz X
Annesini gören çocuğun yaşadığı
mutluluk X
Güneşin batışını hayranlıkla izlemek X 10. Etkinlik
Tablonun açık artırmadaki satışından X 1. Metinde “gerçek bilinç” ve “özgürlük” kavramlarıyla ne anlatıl-
zevk almak
mak istenmektedir?
Evin mimarisinin insanda bıraktığı Gerçek, yaşamın kendine ait şeyler olarak ortaya çıkan ve bun-
hoşluk X ları insana hissettiren şeyler.
Yeni aldığı ayakkabının yaşattığı sevinç X Bilinç insanın farkında olduğu, hissettiği veya deneyimlediği
şeyler.
Yemeğin damakta bıraktığı lezzet X Özgürlük, insanın yaşam karşısında dengelenebilmesi, kendi
gerçeklerini belirlemesi ve bilinciyle hareket etmesi olarak ifade
2. edilmektedir.
İfadeler Sanat Zanaat
Estetik beğeniye hitap eder. X 2. Metinde varoluşla ilgili hangi felsefi problem ele alınmaktadır?
Alıcısına pratik fayda sağlar. X Varoluş-öz problemi ele alınmaktadır..
Tek ve özgündür. X 3. Nietzsche’nin insanın varoluşuna yönelik düşünceleri nelerdir?
Taklit yoluyla fazla üretilebilir. X İnsan yaşamı deneyimler, korkunçluk ve saçmalıklarla karşı
Ürünleri kalıcıdır. X karşıya gelir. Gerçeklerle yüzleşir, ardından acı ve korku yaşar.
Apolloncu sanat yoluyla korku ve acılarını teskin eder, Diony-
Ürünleri kişiseldir. X sosçu anlayışla coşkunluğu ve tutkularını dinginleştirir. İnsan
Üretim kaygısı maddi kazançtır. X yaşamı yorumlar, onunla bağlarını kurar ve kendi gerçeklerini
oluşturur.
El hünerinin olması yeterli değildir. X
4. Nietzsche’nin görüşleri insanın varoluşsal sorunlarını çözmede
Amacı duyguları en güzel hâliyle ifade X
edebilmektir. nasıl katkı sunabilir?
İnsan acı, korku ya da tutku ve coşkularını sanat yoluyla denge-
3. lemelidir. Deneyimleri sırasında bilincini kullanmalıdır ancak
Metinler Yaratma Oyun
Taklit Ola- Olarak Olarak bu yollarla ruhsal (tinsel) özgürlüğüne ulaşarak güç elde eder.
rak Sanat Yaşama kendisi anlam vermeli, öznel gerçeklerini oluşturmalı-
Sanat Sanat
dır. Bunlar merkezinde kendini biçimlendirir, yaşam karşısında
Sanat; insanı bu dünyadan kendi şeklini alır.
alıp farklı bir dünyaya götü-
rür, zamanı durdurur. Ona
bu dünyanın bütün dertlerini 11. Etkinlik
unutturur. İnsan bir çocuk x
gibi kendini kaptırır sanat- 1. Öz-şefkat ile ilgili metinde anlatılmak istenen görüş nedir?
tan aldığı hazza. Özgürleşir,
kendini en güzel hâliyle ifade Başarı, hata veya acıların tüm insanlar için geçerli olduğu, bu
eder. yüzden insanın kendi durumunu gerçekçi bakışla değerlendir-
Doğadaki uyum mükemmel- mesi; duygularını duyarlı ve nahif biçimde teskin edebilmesi
dir. Sanatçı bu uyum ve gü- ölçüsünde öz-şefkat tutumunu geliştirmesi gerektiğidir.
zelliğe hayran olur. Doğadan
aldığı güzelliği en ince ayrın- x 2. Narsisizm insanın kendini fiziksel ve ruhsal açıdan çok beğen-
tısına kadar eserine aktarır. me, hayran olma veya sevmesi anlamına gelir. Öz-şefkat konu-
Eserini küçük dokunuşlarla suna narsisizmin bakış açısıyla yaklaşılabilir mi? Açıklayınız.
mükemmelleştirir.
Narsisizmin bakış açısıyla insan kendine karşı abartılı bir sevgi
Yönetmen bazı film ve dizi- ve hayranlıkla bakar, eksik ve hatalarını görmez, kabul etmez.
lerin çekildiği mekânları o Eşsiz ve mükemmel olduğunu düşünür. Öz-şefkat insanın
kadar güzel aktarır ki seyirci olumsuz eylemlerini kabul etmeyi, görmezden gelmeden oldu-
hayran kalır. Filmin çekildi- ğu gibi değerlendirmeyi gerektirir. Kendini sever, beğenir fakat
ği yerleri görmek, mekânın x
güzelliğini hissetmek ister. abartmaz. Öz-şefkat konusuna narsisizmin bakış açısıyla bakıl-
Ne zaman ki o mekâna va- dığında sağlıksız benlik düşüncesi ve kendisiyle ilgili gerçek dışı
rır, güzelliğin yönetmende algılamalar ile karşılaşılır.
olduğunu hayal kırıklığı ile
fark eder.
50