Page 50 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 50
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 10
7. Etkinlik 3. Yönerge
1. Yönerge
No. İFADELER
No. İFADELER SİYA- SİYASET SİYA-
SET FELSEFESİ SET 1 İktidarın kaynağı toplumsal sözleşmedir. X
BİLİMİ 2 İnsan doğa durumunda özgür ve eşittir. X
1 Yönetme, idare etme X 3
anlamına gelir. Çatışma durumu, ilerlemenin itici gücünü oluşturur.
2 Yönetimle ilgili X 4 Devletin kullandığı güç meşrudur. X
olarak “olanı” inceler, 5 İnsan, doğa durumunda çatışma ve savaş hâlindedir. X
açıklar ve yasaları
bulmaya çalışır. 6 Doğa durumundan toplum durumuna geçiş uzlaşma ile X
3 Yönetimle ilgili, ol- X olmuştur.
ması gerekeni, siyasi 7 Devlet, Tanrı’nın istediği bir kurumdur ve kaynağını
yaşamı ve devletin Tanrı’dan alır.
özünü araştırır. Devlet, her türlü gücü sınırsız bir şekilde kullanma
4 Toplumsal düzeni X 8 yetkisine sahiptir.
sağlamak için yapılan Devlet, kendi başına bir amaç değil; barışı sağlamak için
faaliyettir. 9 bir araçtır. X
5 Yönetimin tanımını, X Devlet, dışarıdan gelebilecek tehlikelere karşı korunma
doğasını, amacını ele 10 amacıyla ortaya çıkmıştır. X
alır ve olması istenen
özellikleri araştırır.
6 Yönetim alanına X 4. Yönerge
giren tüm olguları bi-
limsel olarak araştırır No. AÇIKLAMA YAKLAŞIM
ve genel sonuçlara Bu düşünceye göre devlet ekonomi ve
ulaşmaya çalışır. ticaret konularından elini çekmeli ve bu Özgürlüğü temel
1 alanlarda denetleyici olarak görev alma- alan yaklaşım
lıdır. İnsanlar dil, din, düşünce ve üretim (Özgürlük)
2. Yönerge alanında serbest olmalıdır.
Herkes için geçerli, evrensel bir bilgi
No. AÇIKLAMA AÇIKLANAN ÖRNEK mümkün değildir. Eğer geçerli evrensel
KAVRAM 2 bir bilgi yoksa herkes için geçerli evrensel Sofistler
1 İnsana Tanrı, kral, yasa, Özel hayatın bir düzen de olamaz. Tek sözleşme yerine
toplum gibi bir otorite gizliliği hakkı herkese göre ideal bir sözleşme vardır.
tarafından verilen yetki, Hak Ekonomik serbestlik ile toplumsal denge
özgürlük ya da serbest- zenginlerin lehine bozulmuştur. Top- Eşitliği temele
liktir. 3 lumsal sınıflar ortaya çıkmıştır. İnsanları alan yaklaşım
2 Kişinin kendi irade- Basın özgürlüğü, serbest bırakmak yerine herkese eşit (Eşitlik)
siyle başkalarına zarar siyasi görüşünü imkân ve fırsatlar verilmelidir.
vermeden, zorlama ve ifade etme Serbestlik veya herkesin aynı haklara
kısıtlama olmaksızın Özgürlük sahip olması ideal düzeni sağlamada ye-
düşünmesi, seçimlerde tersiz kalmıştır. Onun yerine ideal düzen, Adaleti temel
bulunması ve davran- 4 hukuka göre gerçekleşmelidir ve temelin- alan yaklaşım
masıdır. de “herkese hak ettiği kadar adalet” ilkesi (Adalet)
3 Devletin farklı, hatta Daha çok çalışan yatmalıdır.
karşıt çıkarları olan bir işçiye daha Üretim araçları bireylerin yerine devletin
insanlar arasında hakka Adalet iyi imkânlar elinde olmalıdır çünkü özel mülkiyet Eşitliği temele
uygun bir denge oluş- sağlanması 5 toplumsal sınıfların ve eşitsizliklerin alan yaklaşım
turmasıdır. Herkesin oluşmasına yol açmıştır. (Eşitlik)
hak ettiğini almasıdır.
5. Yönerge
Öğrencinin görüşüne göre değerlendirilmeli.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1. D. Y. D. D. Y
2. B
3. A
4. A
5. C
6. B
49