Page 48 - Felsefe 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 48
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 10 13
4. ÜNİTE: Felsefi Okuma ve Yazma
Konu Felsefi Okuma Yazma 20 dk.
Kazanımlar 10.4.2. Verilen konu hakkında alternatif görüşler geliştirir.
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı
1. Yönerge Öğrencilerin bir konu hakkında alternatif görüş geliştirmeye yönelik aşağıda verilen açıklamayı
okuyarak ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Alternatif fikirler hem konu ve kurama hem de yol ve yönteme dair olabilir. Metnin yorumlama ve
değerlendirmelerinde aşağıdaki soruların cevaplanması yol gösterici olabilir
• Bu metinden neler öğrendiniz?
• Metnin kuramsal, yöntemsel veya pratiğe karşılık gelen, yenilik veya açılım sağlayan yanları var
mıdır?
• Sizi en çok hangi görüş ve argümanlar etkiledi?
• Metindeki görüşlerin ve yargıların tümüne katılıyor musunuz?
• Siz olsaydınız hangi noktaları öne çıkarırdınız? Bu görüşleri desteklemek için hangi bilgi ve
örneklere başvururdunuz?
• Siz olsaydınız konuyu işlerken hangi yol ve yöntemlerden yararlanırdınız?
• Siz bu konu hakkında neler düşünüyorsunuz?
• Yaptığınız analiz ve değerlendirmelerin, geliştirdiğiniz yeni fikir, argüman ve çözüm önerileri-
nin mevcut konuya veya yaşama dair nasıl bir katkısı olacağını düşünüyorsunuz?
SORULAR
1. Aynı konuda farklı görüşlerin olmasının nedenleri neler olabilir?
2. İnsanlar en çok hangi konularda farklı görüşleri savunmaktadır?
2. Yönerge Öğrencilerin aşağıda verilen metinleri karşılaştırmalı okuyarak ilgili soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Sartre’a göre nesnelerle kurulan bilinç ilişkisi, insanlar arası ilişkiyi açıklamak için yeterli değildir.
Bir insanla karşılaşma sırasında bir an, o insanın da bir bilince sahip olduğu ve beni bilincinin
nesnesi yaptığının farkına varabilirim. İşte bu an, genelde utanmayla açığa çıkar. Bir öteki bilinç
tarafından nesne hâline getirilmiş olmam sonucunda “öteki” için ne olduğumun farkına varırım
ve “öteki”nin de bir bilinci olduğunu anlarım. “öteki”, bana yönelmiş ve beni dilediğince yorumla-
yan bir başka özgürlüktür ve benim özgür dünyamdaki tüm nesneleri ve beni dilediğince yorum-
layabildiği için benim rakibimdir.
Levinas’a göre “öteki”, “ben” ile karşılaştığında “ben”in tüm bencilliği sorgulanır. Sorgulamanın
kaynağı “öteki” olmakla beraber, sorgulayan “öteki” değildir; “ben”in “öteki” karsısındaki utancı-
dır. “ben”i utandıran yabancı, “ben”in bilmediği ve daha önce hiçbir biçimde birlikte olmadığıdır.
Ona dış dünyadan gelen ama onun bencilliğini yüzüne vurandır. “öteki”, bütünüyle yeni olandır.
Daha önce “ben”in yasadığı hiçbir deneyime benzemez. Bu yenilik “ben”e, alışkın olduğu, bildiği
bencil dünyanın dışında da bir dünyanın var olduğunu anlatır. *
SORULAR
1. Parçalarda hangi konularda farklı görüşler ortaya konmaktadır?
2. Parçalardaki “öteki” hakkındaki görüşlerden farklı olarak neler düşünmektesiniz? Değerlendiriniz.
*Ebru Apaydın’ın “Levinas Felsefesinde Öznellik ve Öteki Problemi” Adlı Yüksek Lisans Tezi’nden derlenmiştir.
47