Page 55 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 55

10           TARİH 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          3. Osmanlı şehirlerindeki ekonomik faaliyetler belirli şartlara bağlandığı için her isteyen zanaata ve
              ticarete atılamazdı. Şehirlerde plansız işyeri açmayı önlemek ve bölgeler arasında ekonomik den-
              geyi sağlamak için çeşitli tedbirler alınmıştır.
              Aşağıdakilerden hangisi bu tedbirlerden biridir?

              A) Narh uygulaması
              B) Gedik hakkı
              C) İaşecilik
              D) Gelenekçilik
              E) Fiskalizim



          3. Yönerge  Geçmişten günümüze vasıflı eleman yetiştirmenin ekonomiye etkisi Osmanlıdaki usta-çırak ilişkisi
                   bakımından ele alınır.
          Örnek Etkinik:


           Osmanlı Devleti’nde vasıflı eleman ihtiyacı, çocukların küçük yaşta Lonca Teşkilatı’nda yetiştiril-
           mesiyle karşılanmıştır. Meslek öğrenmek üzere bir ustanın yanına çırak olarak verilen çocuklar
           önce kalfalığa, sonra da ustalığa terfi ettirilmiştir. Loncalarda meslek öğretiminin yanında çırakla-
           rın eğitimleri ile de ilgilenilmiştir. Osmanlılarda esnafın bir mesleği yapabilme yetkisine “Gedik”
           adı verilmiştir.

          1.  Mesleki konularda teorik eğitim ile pratik eğitimi usta-çırak ilişkisi bakımından nasıl yorumlarsınız?











          4. Yönerge  Osmanlı ekonomik sistemi içerisinde yer alan ticaret mekânları günümüzdekiler ile karşılaştırıla-
                   rak açıklanır. (liman, kervansaray, pazar yeri, bedesten ve kapan)


          Örnek Etkinlik:

          Görselleri inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.




















          Görsel 1                                      Görsel 2




          54
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60