Page 57 - Tarih 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 57
10 TARİH 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
ÇALIŞMA KAĞIDI
1. Loncaları bir eğitim kurumu olarak düşündüğünüzde, onlar hakkında neler söyleyebilirsiniz?
2. Ahilik Teşkilatı ile Lonca Teşkilatı’nı karşılaştıran bir metin hazırlayınız.
3.
Kanunnâme-i İhtisab-ı Bursa (Bursa İhtisap Kanunnâmesi)
“Pideciler ve bilirkişiler çağrılıp eski narhları soruldu. Pidelerin eskiden beri ekmek ağırlığına göre
yüz elli dirhem eksik üretildiği öğrenildi. Ancak pide ununun ekmek unundan daha saf olması,
ince elekle elenmesi, üzerinde yeteri kadar haşhaş bulunması ve gevrek pişirilmesi şart koşulmuş-
tu. Yağlı pide, normal pidenin yarısı olurdu. Yağlı pidenin bir kilesine bir okka tatlı yağ konularak
üstüne haşhaş ekilmesi ve arı undan işlenmesi gerekirdi. Yapılan kontrollerde bu standartlara uyul-
madığı görüldü. Bunun sebebi olarak pidecilerden dört beş yıldır rüşvet alındığı ve bu nedenle
pidecilerin kontrol edilmediği ortaya çıktı. Bundan böyle eski narh uygulansın denildi.”
Kanunname-i ihtisab-ı Bursa, Türk Standartları Enstitüsü, s.2
Verilen bilgilere göre Osmanlı Devleti’ndeki “Narh” uygulamasının tüketiciyi koruması hususun-
da neler söyleyebilirsiniz?
4.
Zanaatkâr İle İlgili Kanun Metni
“Nalbantlar yirmi beş yıldan beri bir atı altı, katırı beş, merkebi de dört veya üç akçeye nallar-
larmış. Araştırılınca kanunlarının bu şekilde olduğu görüldü. Bu kanuna göre hayvanların aya-
ğı sakatlansa, hayvan iyileşinceye kadar bakımını nalbant yapar, yemini hayvan sahibi verirmiş.
Bu hususlar yeni narh olarak da kabul edildi.”
Kanunname-i ihtisab-ı Bursa, Türk Standartları Enstitüsü, s.18
Bu kanunnameye göre Narh Sistemi’ni nasıl açıklarsınız?
56