Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
P. 28
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 5
mekliğim lazım gelir. Hatta, mübalağa olmasın ama, yalnız pastırmalı yumurtanın nasıl hazırlandı-
ğına ve piştikten sonra tepsisinin mükellef tasvirine koca bir sütun ayırabilirim. Ah, bizdeki yemek
kitapları! Her muhar ririn, roman gibi, içtimai tetkik veya felsefi etüt gibi bir ga yesi vardır; can atıp da
bir türlü başaramadığı sevgili gayesi... Benimki de -söylemesi belki ayıp- bir yemek kitabıdır.
Bir yemek kitabı ki, asırlarca sofralarımızda saltanat sürmüş ve bizi hayatın dört tadından en
mühimine kandır mış olan haşmetli yemeklerimizin bir "Şehname"sini teşkil etsin!
Refik Halit Karay, Üç Nesil Üç Hayat
Kelime Dağarcığı:
baru: Hisar burcu. muvafık: Uygun. mahlut: Karışık. mahruti: Konik. özke: Özge, başka.
1. “Her muharririn, roman gibi, içtimai tetkik ve felsefi etüt gibi bir gayesi vardır; can atıp da bir türlü
başaramadığı sevgili gayesi…”
Metinde geçen altı çizili sözcüklerin anlamlarını cümlelerin bağlamından hareketle tahmin ediniz.
Tahminlerinizi TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
2. Okuduğunuz metne göre ramazan hazırlıkları ne zaman başlar, ne kadar sürerdi? Bu hazırlıklarda
neler yapılırdı?
3. Metinde geçen “İstanbul, en nefis yemeklerin her merhaba diyene sunulduğu muazzam bir ima-
rethaneye dönerdi.” cümlesi ile anlatılmak istenen ne olabilir? Görüşlerinizi gerekçesi ile belirtiniz.
4. Okuduğunuz metne göre iftarların herkese açık oluşunu Türk insanının hangi özellikleri ile açıklarsınız?
5. Metinde geçen “Kısmetimde iki mevsim ramazanı da görmek varmış. İşte tekrar kışınkine giriyo-
rum. Lakin ikimiz de –ramazan ve ben- ne kadar değiştik. O ramazanlar beni tanıyamazlar, kendi-
leri ise benden daha tanınmaz hâlde!” ifadesi ile anlatılmak istenen ne olabilir?
27