Page 20 - Matematik 11 | Kazanım Kavrama Etkinlikleri
        P. 20
     MATEMATİK 11         3
          Öğrenme Alanı: Geometri     Alt Öğrenme Alanı: Çember ve Daire
          Konu         Çemberin Temel Elemanları                                              40+40 dk.
          Kazanımlar   11.5.1.1: Çemberde teğet, kiriş, çap, yay ve kesen kavramlarını açıklar.
                       11.5.1.2: Çemberde kirişin özelliklerini göstererek işlemler yapar.
          Gerekli Materyaller: Ders kitabı
         1. Yönerge
            Tahtaya bir çember çizilir. Bu çemberde teğet, kiriş, çap, yay ve kesene örnekler oluşturularak öğrenci-
            lerden gördükleri teğet, kiriş, çap, yarıçap, yay ve kesenleri yazmaları istenir.
                                                                   »  6 AB@ çaptır.
                                      C
                            L
                                                                   »  6 OA@ yarıçaptır.
                                                                   »  d doğrusu C noktasında teğettir.
                    K                                   d
                                                                   »    D E@ kiriştir.
                                                                     6
                                                                   »  k doğrusu kesendir.
                                   O
                 A                                  B                (
                                                                   »  AKL  yaydır.
                                                    N
                                                 E
                     M
              k
                          D
            Çemberde teğet, kiriş, çap, yay ve kesen kavramları hatırlatılır.
         2. Yönerge
            Bir çember ile bir doğrunun birbirine göre durumları tahtaya çizilir
                       O                               O                               O
                r                                r                               r
                       h
           A                              A                                A
                                                        h
                                       d
                      H                                                                 h
             M                  N
                                                                      d
                                                      H                              B
                                                                                                      d
                                                                                       H
            Öğrencilerden bu üç durum için çemberin yarıçapı ile merkezinin doğruya olan uzaklığı arasındaki ilişkiyi
            açıklamaları istenir.
                                                                                                    19





