Page 214 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 214
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI Masal, Fabl 4. TEST
5. I. Onlar ermiş muradına, biz çıkalım kerevetine… 8. Bir adamın bir maymunu ve bir kedisi varmış. Bunlar aynı
II. Evvel zaman içinde, kalbur saman içindeyken bir evde birlikte yaşıyorlarmış. Maymun, kendisine verilenler-
adamın bir tek kızı varmış. le yetinmiyor, kedi ise fareden çok peynirle ilgileniyormuş.
Günlerden bir gün ev sahibi, mangalda kestane kebabı
III. Az gidip uz gittikten sonra, bakmış ki koca bir çınar
ağacı… yapmak istemiş. İki kafadar arkadaş “Sahibimizi gizlice
aldatarak karnımızı iyice doyuracağız.” diyerek kestane-
IV. Kırk gün, kırk gece düğün yapmışlar. Yiyip içip hoş leri yemek istemişler.
muradına ermişler, darısı cümlemize.
V. Çok söylemesi günahmış, hikâye söylemesi Maymun kediye “Kedi kardeş, sana güveniyorum. Haydi
sevapmış. Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde şu kestaneleri mangalın üzerinden alıver. Sendeki yete-
bir kurt yaşarmış. nek bende olsaydı bu işte ne oyunlar oynardım.” demiş.
Maymunun sözünü dinleyen kedi, mangaldaki külle-
Numaralanmış parçalardaki tekerlemeler masaldaki
ri eşelemiş; teker teker kestaneleri almaya başlamış.
yerine göre ikişerli eşleştirildiğinde hangisi dışta
Üç, dört, beş derken ocaktaki kestaneler tükenmiş.
kalır?
Maymun da mangaldan çıkan kestaneleri birer birer
A) I B) II C) III D) IV E) V yemiş. Bu sırada evin hizmetçisi içeri girmiş. Mangalın
başında yakaladığı kediyi evden dışarı atmış. Maymun
ise oralı bile olmamış.
6. Almanya’da Wolfram Eberhard’le birlikte hazırladığı
Bir fabldan alınan bu parça ile ilgili aşağıdakilerin
Türk Masalları Kataloğu ’nda (1953), uluslararası araş-
hangisi söylenemez?
tırmalara da olanak sağlayan 370’ten çok masal tipini
ortaya çıkarmıştır. Az Gittik Uz Gittik adlı derlemesinde A) Ana fikir bir atasözüyle desteklenmiştir.
yer alan inceleme yazılarında masaldan çağdaş öykü B) Kavramlar kahramanlar üzerinden somutlaştırılmıştır.
ve romana doğru uzanan evrimi bütün açıklığıyla göz-
ler önüne sermiştir, ulusal kültürün sağlıklı gelişmesi- C) Didaktik bir nitelik taşımaktadır.
ne yaptığı katkılarının yanı sıra, çalışmalarıyla kendini D) Edebî sanatlardan yararlanılmıştır.
dünya bilim çevrelerine kabul ettirmiş bilim insanların-
E) Çatışmaya yer verilmiştir.
dandır.
Bu parçada söz edilen araştırmacı aşağıdakilerin
hangisidir?
A) Tahir Alangu
B) Pertev Naili Boratav
C) Saim Sakaoğlu
9. Masallar nereden geldi?
D) Eflâtun Cem Güney
Onları ilk kim anlattı?
E) Mehmet Fuat Köprülü
Masalları ilk bir kadın anlattı.
Peki o kadına kim anlattı?
Bir çocuk anlattı.
7. Aşağıdaki bilgilerin hangisinde yanlışlık yapılmıştır? Henüz bu dünyaya ilk adımını atmamış bir çocuk.
A) Harnâme, Şeyhî’nin toplumsal eşitlik düşüncesini Ya o çocuğa kim anlattı?
işlediği, yergi içerikli bir fabldır. Sessizlik anlattı, sessizlik
B) Doğu edebiyatında ilk fabl örneklerine eski Hint
Bu dizelerde masalın hangi özelliği vurgulanmaktadır?
edebiyatında Pançatantra Masalları ’nda rastlanır.
A) Kişileri
C) Beydeba fabllarını Kelile ve Dimne adlı eserde top-
lamıştır. B) Mekânı
D) Kelile “yanlışın ve yalanın”, Dimne ise “açık sözlü- C) Anlatıcısı
lük ve doğruluğun” sembolüdür. D) Oluşma zamanı
E) Gülşehri’nin Farsçadan çevirdiği Feridüddin-i At- E) Okunma zamanı
tar’ın Mantıku’t-Tayr adlı eserinde kuşların, padi-
şahlarını bulmak için çıktıkları yolculuk anlatılır.
214 PB