Page 317 - 3 ADIM AYT TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 317

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
                                                     Roman                                       4    TEST
                                                                                                       B


        1.   Roman  sürecinin  yolculuğa  benzetilmesi  hâlinde  ka-  3.   Aşağıdaki parçaların hangisinde fiziksel ve ruhsal
            rakter, anlatı haritasında okurun rehberi ve yol göste-  portreye yer verilmemiştir?
            ricisidir. Bazen ondan geride, bazen ondan önde, çoğu
                                                               A)  Yeşillikler  arasında  bahçıvanın  kambur  sırtı.  Hâlâ
            zaman da onunla birlikte yani aynı hizada yürür. Bunun
                                                                  aynı noktada. Bir nebat, bir toprak parçası üstünde
            bir yolculuk olduğunun ayrımında olan okur; ----.
                                                                  ne  ısrar!  Bütün  ruhi  ticaretini  mert  ve  asil  tabiatla
            Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-    yapan adam: Kendini ona emniyetle veriyor ve ne-
            gisi getirilmelidir?                                  batla, toprakla açtığı hesab-ı câride aldanmayaca-
                                                                  ğını  biliyor,  bunun  için  sakin  ve  kendinden  emin,
            A)  zihni edebiyat disiplini tarafından şekillenmiş, este-  çalışıyor; bunun için yirmi santimetrekare bir toprak
               tik doyumu bu yolla yapılanmış olan okurdur        parçası üstünde, güneşin altında, saatlerce, yorul-
            B)  romandan zihnine doğru akan hayatı, düzgün anla-  madan, mazbut bir heyecanla didinip duruyor
               tılmış karakterler aracılığıyla kendi hayatına sokabi-  B)  Onun başı önüne eğilmişti ve kaşları çatılmıştı. Yü-
               lir                                                zünde hiçbir nokta kımıldamıyor. Zayıf vücudunun
            C)  yazara ulaşmak için karaktere ulaşması gerektiğini   ve öne doğru bükülmüş dar ve düşük omuzlarının
               bilir, yazar hakkında merak ettiği her şeye roman   üstünde ağır ve sağlam teşekkülüyle bu baş, iğreti
               sayesinde ulaşabilir                               gibi duruyor ve üstünde kendi kendine her an yeni
                                                                  bir biçime giren şapkası, yüzünden daha canlı görü-
            D)  yolculuğunun  nereye  varacağının  farkındalığıyla
               karakteri analiz eder.                             nüyordu. İçinde korku var.
                                                               C)  Bir  gün  Büyükada’da  Meral’le  yarım  tur  yapıyor-
            E)  kendini olayın içinde hissederek karakterin ne ya-
                                                                  duk. Arabamız madene girdi. Rüzgârlı bir sonbahar
               pacağını ya da ne yapamayacağını yazar kadar iyi
                                                                  akşamıydı. Sağ tarafımızda, koyu kurşuniden laci-
               bilir
                                                                  verde doğru kirli nüanslarla çırpınan denizin rengi,
                                                                  yaklaşan geceyi emerek çürüyordu. Soğuk havada
                                                                  ruhlarımıza kadar giren bir kasvet vardı. Konuşamı-
                                                                  yorduk. Aramızda his intikalleri gittikçe zayıflıyordu.
                                                                  Meral’in soğuk avucumdaki incecik eli buz gibiydi.
                                                               D)  Kendisi  şişmanca  olmakla  birlikte  büyük  ela  göz-
                                                                  leriyle  sinirli  yaradılışının  kararlılık  ve  metanetini
                                                                  gösteren geniş yüzünü boyadığı kırmızı renkle Ro-
                                                                  malıları andırıyordu. Mükemmel bir sıhhatle haya-
                                                                  tın daima güzel yanını gördüğünden neşeli, şen bir
                                                                  tabiata  sahip  olarak  gezdiği  memleketlerde  çiçek-
                                                                  leri açtıran bahar gibi geçtiği gönüllerde muhabbet
                                                                  uyandıran gençliğinin en parlak, en coşkun bir dö-
        2.   • Seniha’nın hastalanıp Büyükada’daki halası Necibe
               Hanım’ın konağına gitmesi.                         nemindeydi.
                                                               E)  Odisya bir bahçıvan çocuğudur. En iyi o yüzer, balık
             • Seniha’nın rahatsızlanması. Faik Bey’in Fransa hak-
               kında sürekli konuşması sonucu Seniha’nın bunalı-  tutar, şarkı söyler, kürek çekerdi. Garip bir çocuk-
               ma girmesi.                                        tu.  Birdenbire  kederlenirdi.  En  çok  üzüldüğü  şey,
                                                                  kendisine ehemmiyet verilmediğini sezmesi idi. En
             • Avrupa  merakı  olan  Seniha’nın  evden  çıkıp  Avru-
               pa’ya gitmesi ve ailesinin ardından yaşadığı sıkıntı-  alelade şeylerden bile bütün dünyaya küskün bir hâl
               lar.                                               alırdı. Sonra en küçük bir müşfik söze karşı kahra-
                                                                  manlıklar göstermek isterdi. En çekindiği şey kavga
            Bu yargılardan                                        idi.
             I. Olay örgüsü
             II. Mekân
            III. Zaman
            IV. Kişiler
            yapı unsurlarının hangisine ulaşılamaz?
            A) Yalnız I      B) Yalnız III      C) I ve II

                          D) II ve IV      E) III ve IV



                                                       317
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322