Page 140 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 140
TARİH Klasik Çağda Osmanlı Toplum Düzeni ÇÖZÜMLÜ SORULAR
3. Osmanlı Esnaf Teşkilatı Lonca’nın; 4. Osmanlı Devleti’nde toplum; dinleri, dilleri ve ırkları bakı-
mından farklı kökenlerden gelen insanlardan oluşmuştur.
I. ülkenin ham madde ihracatını denetlemek,
Temeldeyse Osmanlı toplumu dinî inançlar esas alınarak
II. mesleğe çırak kazandırmak, Müslümanlar ve gayrimüslimler şeklinde iki ana gruba
III. meslek mensupları arasında dayanışmayı sağla- ayrılmıştır. Hiçbir mezhep ve tarikat ayırımı yapmadan,
mak, İslam inancını kabul eden herkese Müslüman denmiştir.
IV. üretilen malların standartlara uygunluğunu kontrol Ümmet ise bir peygamberin tebliğ ettiği dine inanan veya
etmek o dine mensup olan insanların meydana getirdiği toplu-
luktur. İslam dinine mensup olan Müslümanlar, Ümmet-i
gibi işlevlerlenden hangilerine sahip oduğu söyle-
Muhammed olarak anılmıştır. Gayrimüslim tabiri ise ehli
nemez?
kitap olarak tanımlanan Hrıstiyan ve Yahudileri ifade et-
A) Yalnız I mek için kullanılmıştır.
B) Yalnız II Osmanlı Millet sistemi ile ilgili;
C) I, II
I. Osmanlı toplumu çok uluslu bir yapıya sahiptir.
D) I, II ve III II. Osmanlı toplumunda dinsel hoşgörü yoktur.
E) II, III ve IV III. Osmanlı Devleti’nde farklı dinler mevcuttur.
IV. Bazı mezhepler üstün tutulmuştur.
gibi yargılardan hangilerine ulaşılamaz?
Çözüm:
A) Yalnız I
Osmanlı Esnaf Teşkilatı Lonca mesleki örgütlenmenin
yanı sıra meslek dayanışmasını sağlama, meseleğe B) Yalnız II
eleman kazandırma, üretici için ürün standartlarını be- C) I, II
lirleme ve üretimin devamlılığını sağlama gibi önemli
görevler üstlenmiştir. II. Mesleğe çırak kazandırmak D) II ve IV
III. Meslek mensupları arasında dayanışmayı sağla- E) II, III ve IV
mak IV. Üretilen malların standartlara uygunluğunu
kontrol etmek öncülleri işlevlerindendir. Ancak I. öncül-
de yer alan ülkenin ham madde ihracatını denetlemek Çözüm:
Lonca’nın görevleri arasında değildir.
Metindeki "Osmanlı Devleti’nde toplum; dinleri, dilleri ve
Cevap: A ırkları bakımından farklı kökenlerden gelen insanlardan
oluşmuştur." ifadesi I. öncüle ulaşmamızı, "Temeldeyse
Osmanlı toplumu dinî inançlar esas alınarak Müslümanlar
ve gayrimüslimler şeklinde iki ana gruba ayrılmıştır."
ifadesi III. öncüle ulaşmamızı sağlar. Birçok dinî grubun
bir arada yaşaması dinî hoşgörüyü gösterir. Bundan
dolayı II. öncüle ulaşılamaz. Bazı mesleklerin üstün
tutulduğuna (IV. öncül) dair bilgi metinde yoktur. Dinî
hoşgörünün olduğu bir toplumda mezhep ayrımı olmaz.
Cevap: D
138 139