Page 135 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 135
TARİH TEST
Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı 4
1. Özel olarak seçilen, iç oğlanı da denilen devşirmele- 3. Ülkenin ve devletin tek sahibi padişahtır. Osmanlı siyasi
rin eğitim aldığı Enderun’da; Türkçe, Arapça, Farsça, hayatında bütünlüğün ve istikrarın devam etmesi ancak
Kuran, din, matematik, tarih, edebiyat, müzik, hat ve bu prensibin korunmasıyla sağlanırdı. Mutlak otori-
güzel sanatlar dersleri verilir; cirit, ok atma, ata binme, te olan padişahı, mührünü verdiği vezir-i âzam temsil
kılıç kullanma ve güreş en iyi şekilde öğretilirdi. ederdi. Divân-ı Hümâyun’da bulunan diğer vezirler ise
danışman konumundaydı.
Buna göre Enderun Mektebi için;
Osmanlı devlet idaresinde yer alan aşağıdaki uygu-
I. Ağırlıklı olarak İslami bilimlerin eğitimi verilmiştir.
lamalardan hangisi metinde yer alan açıklamaların
II. Eğitim programında askerlik mesleğiyle ilgili dersle- dışındadır?
re yer verilmiştir.
A) Divanda alınan kararların padişahın onayına sunulması
III. Pozitif bilimlere yer verilmiştir.
B) Kanun çıkarma hakkının yalnızca padişaha ait olması
IV. Öncelikli olarak bilim insanı yetiştirmek hedeflen-
miştir. C) Alınan kararların şeri hukuka uygun olması zorunluluğu
D) Vezir-i âzamın "Serdar-ı Ekrem" ünvanıyla ordunun
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
başında sefere çıkması
A) I ve III B) II ve III C) I ve IV E) Üst dereceli yöneticilerin vezir-i âzam tarafından
atanması
D) II ve IV E) II, III ve IV
4. Üçüncü Osmanlı padişahı olan I. Murat, eski Türk gele-
2. Osmanlı devlet anlayışında eski Türk gelenekleriyle İslami
neklerinde yer alan “Ülke hanedanın malıdır.” anlayışı
unsurlar belirleyici olmuştur. Ancak Osmanlılar bunlarla
yerine “Ülke hükümdarın ve oğullarının malıdır.” kuralı-
yetinmemiş, kendilerine has sistemler de geliştirmişlerdir.
nı getirerek veraset alanında ilk düzenlemeyi yapmıştır.
Bu duruma örnek olarak;
Bu değişikliğin;
I. padişahların divan toplantılarına başkanlık etmesi,
I. taht kavgalarının sona ermesi,
II. görevini kötüye kullanan yöneticilerin mallarının mü-
sadere edilmesi, II. ülkenin bölünmesinin önüne geçilmesi,
III. şehzadelerin yetiştirilmesi için kafes uygulamasına III. veliahtlık kurumunun oluşması
geçilmesi
gibi durumlardan hangilerinde kesin sonuç verdiği
hangileri gösterilebilir? söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III D) I ve II E) I, II ve III
135
135

