Page 137 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 137
TARİH TEST
Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı 4
1. Özel olarak seçilen, iç oğlanı da denilen devşirmele- 3. Ülkenin ve devletin tek sahibi padişahtır. Osmanlı si-
rin eğitim aldığı Enderun’da; Türkçe, Arapça, Farsça, yasi hayatında bütünlüğün ve istikrarın devam etmesi
Kuran, din, matematik, tarih, edebiyat, müzik, hat ve ancak bu prensibin korunmasıyla sağlanırdı. Mutlak
güzel sanatlar dersleri verilir; cirit, ok atma, ata binme, otorite olan padişahı, mührünü verdiği veziriazam tem-
kılıç kullanma ve güreş en iyi şekilde öğretilirdi. sil ederdi. Divan-ı Hümayun’da bulunan diğer vezirler
ise danışman konumundaydı.
Buna göre Enderun Mektebi için;
Osmanlı Devlet idaresinde yer alan aşağıdaki uygu-
I. Ağırlıklı olarak İslami bilimlerin eğitimi verilmiştir.
lamalardan hangisi metinde yer alan açıklamaların
II. Eğitim programında askerlik mesleğiyle ilgili dersle- dışındadır?
re yer verilmiştir.
A) Divanda alınan kararların padişahın onayına sunulması
III. Pozitif bilimlere yer verilmiştir.
B) Kanun çıkarma hakkının yalnızca padişaha ait olması
IV. Öncelikli olarak bilim insanı yetiştirmek hedeflen-
miştir. C) Alınan kararların şeri hukuka uygun olması zorunluluğu
D) Veziriazamın serdar-ı ekrem unvanıyla ordunun ba-
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
şında sefere çıkması
A) I ve III B) II ve III C) I ve IV E) Üst dereceli yöneticilerin veziriazam tarafından
atanması
D) II ve IV E) II, III ve IV
2. Osmanlı devlet anlayışında eski Türk gelenekleriyle İslami 4. Üçüncü Osmanlı padişahı olan I. Murat, eski Türk gele-
unsurlar belirleyici olmuştur. Ancak Osmanlılar bunlarla neklerinde yer alan “Ülke hanedanın malıdır.” anlayışı
yetinmemiş, kendilerine has sistemler de geliştirmişlerdir.
yerine “Ülke hükümdarın ve oğullarının malıdır.” kuralı-
Bu duruma örnek olarak; nı getirerek veraset alanında ilk düzenlemeyi yapmıştır.
I. padişahların divan toplantılarına başkanlık etmesi, Bu değişikliğin;
II. görevini kötüye kullanan yöneticilerin mallarının mü- I. taht kavgalarının sona ermesi,
sadere edilmesi,
II. ülkenin bölünmesinin önüne geçilmesi,
III. şehzadelerin yetiştirilmesi için kafes uygulamasına
geçilmesi III. veliahtlık kurumunun oluşması
hangileri gösterilebilir? gibi durumlardan hangilerinde kesin sonuç verdiği
söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III
D) I ve II E) I, II ve III
135
135