Page 217 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 217

T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK                                 TEST
                                    20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya               3



        1.   Sultan  II.  Abdülhamid,  Balkan  devletlerine  yönelik  iz-  3.   31  Mart  Vakası’nın  bastırılmasından  sonra  İttihat  ve
            lenecek politika konusunda: “Atina sefirimiz Rıfat Bey,   Terakki Cemiyeti'nin ülke yönetimindeki etkisi daha da
            Yunanistan’la  münasebetimizin  iyi  bir  şekilde  devam   artmıştır. Kanun-ı Esasi’de değişiklik yapılarak padişahın
            etmesi için bütün gayretini sarf etmelidir. Yunanistan’la   meclisi  feshetmesi  zorlaştırılmış,  padişahın  veto  hakkı
            harp  etmeye  mecbur  olmayı  katiyen  istemiyorum.   sınırlandırılmış ve hükûmet meclise karşı sorumlu hâle
            Aramızın  bozulmaması  iki  memleket  için  de  lüzum-  getirilmiştir.
            ludur.  Yunanlar,  Bulgar-Slav  istilasına  karşı  koyabil-
            mek için yardımımıza muhtaçtırlar. Aynı şekilde bizde      Bu değişikliklerin yapılmasının amacı aşağıdakiler-
            Bulgarlarla mücadele edebilmek için, eskiden beri düş-  den hangisidir?
            manları  olan  Yunanlardan  daha  iyi  yardımcı  bulama-
                                                               A)  İttihat ve Terakki Cemiyetinin güçlenmesini sağlamak
            yız.”  değerlendirmesini yapmıştır.
                                                               B)  Padişahın  parlamento  üzerindeki  yetkilerini  sınır-
            II. Abdülhamid’in bu ifadesinden hareketle;           landırmak

             I. Balkan devletlerinin birlikte hareket etmesini önlemek,  C)  Hükûmetin işleyişini hızlandırmak
             II. Balkan bölgesinde yeni topraklar elde etmek,  D)  Hükûmetin denetimini sağlamak
            III. Balkan devletleri arasında kalıcı barışı tesis etmek  E)  Anayasayı daha demokratik bir hâle getirmek

            durumlarından hangilerini amaçladığı söylenebilir?
            A) Yalnız I                  B) Yalnız II               C) Yalnız III
                             D) I ve III                   E) II ve III  4.   I. Çevresinde gördüğü üniformalı subaylardan etkilen-
                                                                  mesi,
                                                               II. Okulda yeni öğretim yöntemlerinin uygulanması,
                                                               III. Okulda Yanya, Üsküp ve Manastır gibi yerlerden öğ-
                                                                  rencilerin bulunması
                                                               Mustafa Kemal'in askerlik mesleğine ilgi duymasın-
                                                               da yukarıdakilerden hangileri etkili olmuştur?
                                                               A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) Yalnız III

                                                                       D) I ve II       E) I, II ve III



                                                           5.   Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanmasından sonra
        2.   Mustafa  Kemal  Jean  Jacques  Rousseau,  Voltaire,   halkın  büyük  bir  çoğunluğu,  başlayan  işgallerle  beraber
            Montesquieu gibi Avrupalı yazarların eserlerini de oku-  İstanbul Hükûmeti’nin tepkisiz kalması nedeniyle kendili-
            muştur. Özellikle Rousseau’nun “Toplumsal Sözleşme”,   ğinden örgütlenmeye başladı. Halk, işgal güçleri karşısın-
            Montesquieu’nün “Kanunların Ruhu Üzerine” isimli ki-  da bulundukları bölgeleri korumak için direniş cemiyetleri
            tapları Mustafa Kemal'i etkileyen başlıca eserlerdir.   kurdu,  miting  ve  protestolarla  işgallerin  haksızlığını  tüm
                                                               dünyaya duyurmaya çalıştı. Daha sonra Kuvay-ı Millîye'yi
            Mustafa Kemal'i etkileyen eserlerin ona sağladığı kat-  oluşturan halk işgalci güçlere karşı silahlı mücadeleye ge-
            kılar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?  çerek yaşadıkları toprakları korumaya çalıştı.

            A)  Avrupa’da meydana gelen Aydınlanma Çağı ile ilgili      Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Türk  halkının
               gelişmeleri araştırmıştır.                      Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan sonra başlayan
            B)  Askerî yönden yeni bilgi ve yöntemler öğrenmesine   işgallere karşı kurduğu direniş cemiyetlerinin ortak
               imkân sağlamıştır.                              özelliklerinden biri olarak gösterilemez?
            C)  Fransız  İhtilali  gibi  Avrupa’yı  derinden  etkileyen   A)  Bağımsız olarak hareket etmişlerdir.
               olayları kavramıştır.
                                                               B)  Yerel olarak kurulmuşlardır.
            D)  Avrupalı  yazar  ve  fikir  akımlarının  ortaya  çıkardığı
                                                               C)  Cemiyetler vatanın kurtuluşu için mücadele vermiş-
               hürriyet, cumhuriyet gibi düşüncelerden etkilenmiştir.
                                                                  lerdir.
            E)  Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı   D)  Basın-yayın yolunu kullanmışlardır.
               eşitlik,  laiklik,  insan  hakları  ve  demokrasi  gibi  dü-
               şüncelerden etkilenmiştir.                      E)  İşgallere karşı halkı bilinçlendirmeye çalışmışlardır.


                                                       217
                                                       217
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222