Page 217 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 217
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK TEST
20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya 3
1. Sultan II. Abdülhamid, Balkan devletlerine yönelik iz- 3. 31 Mart Vakası’nın bastırılmasından sonra İttihat ve
lenecek politika konusunda: “Atina sefirimiz Rıfat Bey, Terakki Cemiyeti'nin ülke yönetimindeki etkisi daha da
Yunanistan’la münasebetimizin iyi bir şekilde devam artmıştır. Kanun-ı Esasi’de değişiklik yapılarak padişahın
etmesi için bütün gayretini sarf etmelidir. Yunanistan’la meclisi feshetmesi zorlaştırılmış, padişahın veto hakkı
harp etmeye mecbur olmayı katiyen istemiyorum. sınırlandırılmış ve hükûmet meclise karşı sorumlu hâle
Aramızın bozulmaması iki memleket için de lüzum- getirilmiştir.
ludur. Yunanlar, Bulgar-Slav istilasına karşı koyabil-
mek için yardımımıza muhtaçtırlar. Aynı şekilde bizde Bu değişikliklerin yapılmasının amacı aşağıdakiler-
Bulgarlarla mücadele edebilmek için, eskiden beri düş- den hangisidir?
manları olan Yunanlardan daha iyi yardımcı bulama-
A) İttihat ve Terakki Cemiyetinin güçlenmesini sağlamak
yız.” değerlendirmesini yapmıştır.
B) Padişahın parlamento üzerindeki yetkilerini sınır-
II. Abdülhamid’in bu ifadesinden hareketle; landırmak
I. Balkan devletlerinin birlikte hareket etmesini önlemek, C) Hükûmetin işleyişini hızlandırmak
II. Balkan bölgesinde yeni topraklar elde etmek, D) Hükûmetin denetimini sağlamak
III. Balkan devletleri arasında kalıcı barışı tesis etmek E) Anayasayı daha demokratik bir hâle getirmek
durumlarından hangilerini amaçladığı söylenebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve III E) II ve III 4. I. Çevresinde gördüğü üniformalı subaylardan etkilen-
mesi,
II. Okulda yeni öğretim yöntemlerinin uygulanması,
III. Okulda Yanya, Üsküp ve Manastır gibi yerlerden öğ-
rencilerin bulunması
Mustafa Kemal'in askerlik mesleğine ilgi duymasın-
da yukarıdakilerden hangileri etkili olmuştur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) I, II ve III
5. Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanmasından sonra
2. Mustafa Kemal Jean Jacques Rousseau, Voltaire, halkın büyük bir çoğunluğu, başlayan işgallerle beraber
Montesquieu gibi Avrupalı yazarların eserlerini de oku- İstanbul Hükûmeti’nin tepkisiz kalması nedeniyle kendili-
muştur. Özellikle Rousseau’nun “Toplumsal Sözleşme”, ğinden örgütlenmeye başladı. Halk, işgal güçleri karşısın-
Montesquieu’nün “Kanunların Ruhu Üzerine” isimli ki- da bulundukları bölgeleri korumak için direniş cemiyetleri
tapları Mustafa Kemal'i etkileyen başlıca eserlerdir. kurdu, miting ve protestolarla işgallerin haksızlığını tüm
dünyaya duyurmaya çalıştı. Daha sonra Kuvay-ı Millîye'yi
Mustafa Kemal'i etkileyen eserlerin ona sağladığı kat- oluşturan halk işgalci güçlere karşı silahlı mücadeleye ge-
kılar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? çerek yaşadıkları toprakları korumaya çalıştı.
A) Avrupa’da meydana gelen Aydınlanma Çağı ile ilgili Buna göre aşağıdakilerden hangisi Türk halkının
gelişmeleri araştırmıştır. Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan sonra başlayan
B) Askerî yönden yeni bilgi ve yöntemler öğrenmesine işgallere karşı kurduğu direniş cemiyetlerinin ortak
imkân sağlamıştır. özelliklerinden biri olarak gösterilemez?
C) Fransız İhtilali gibi Avrupa’yı derinden etkileyen A) Bağımsız olarak hareket etmişlerdir.
olayları kavramıştır.
B) Yerel olarak kurulmuşlardır.
D) Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı
C) Cemiyetler vatanın kurtuluşu için mücadele vermiş-
hürriyet, cumhuriyet gibi düşüncelerden etkilenmiştir.
lerdir.
E) Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı D) Basın-yayın yolunu kullanmışlardır.
eşitlik, laiklik, insan hakları ve demokrasi gibi dü-
şüncelerden etkilenmiştir. E) İşgallere karşı halkı bilinçlendirmeye çalışmışlardır.
217
217

