Page 216 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 216
T.C. İNKILAP TARİHİ 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya 2. TEST
VE ATATÜRKÇÜLÜK
6. Birinci Dünya Savaşı'nın aşağıdaki sonuçlarından 9. I. Muharrem Kararnamesi'nin yayınlanması,
hangisi sömürgecilik anlayışının devam ettirildiğini II. Düyûn-ı Umûmiye İdaresi'nin kurulması,
göstermektedir?
III. Fransız İhtilali'nin getirdiği milliyetçilik akımı,
A) İngiltere, savaştan en kârlı çıkan devlet oldu.
IV. Balkan devletlerinin Osmanlı Devleti'nden ayrılarak
B) İmparatorluklar dağıldı, yerlerine millî ve bağımsız bağımsızlıklarını kazanmaları
devletler kuruldu.
Yukarıda Mustafa Kemal’in doğduğu yıllarda
C) Manda ve himaye anlayışı ortaya çıktı. Osmanlı Devleti ve dünyada yaşanan bazı olaylar
D) Sosyalizm, Nazizm, Faşizm gibi yeni siyasi rejimler verilmiştir. Verilen olaylardan hangileri arasında se-
ortaya çıktı. bep-sonuç ilişkisi kurulabilir?
E) Dünya barışını korumak amacıyla Cemiyet-i Akvam A) I ve III B) II ve III C) III ve IV
(Milletler Cemiyeti) kuruldu.
D) I ve IV E) II ve IV
10. Askerlik mesleğine ilgi duyan Mustafa Kemal’in
7. Şevket Süreyya Aydemir, Türklerin göç dramını şu acılı
sözlerle belirtir: “Evet Rumeli göçüyordu. Rumeli boşa- aşağıdaki okullardan hangisinde eğitime başlaması
lıyordu. Rumeli Türkleri akıp geliyorlardı. Rumeli’yi yüz onun hayatında bir dönüm noktası oluşturmuştur?
yıllarca evvel alan, Rumeli’de yüzyıllardır yaşayan son A) Mahalle Mektebi
Türkler, 20. yüzyılın başında alevlenen bu yangının B) Şemsi Efendi Mektebi
alevleri içinde yanarak, çamurlar içinde eriyerek, her
sürünüşte biraz daha azalarak, biraz daha kaybolarak, C) Selanik Mülkiye Rüştiyesi
her an daha koyulaşan bir karanlığın içinde, sonu bilin- D) Selanik Askerî Rüştiyesi
mez geleceklere doğru akıyorlardı. Bu kaçışta ya arka-
dan düşman yetişir, kafileyi kılıçtan geçirir; ya da soğuk, E) Manastır Askerî İdadisi
açlık, hastalık, yağmurlar ve bin bir çeşit bela, kafileyi
her gün küçültür, yoksullaştırır.”
Şevket Süreyya Aydemir’in Türklerin göç dramını
anlattığı bu olay aşağıdakilerinin hangisinin sonu- 11. Mustafa Kemal'in Harp Okulu ve Harp Akademisi
cunda meydana gelmiş olabilir? yıllarında onun üzerinde büyük etkiler bırakan ho-
caları ile ilgili;
A) Trablusgarp Savaşı
I. Yabancı dil bilmektedirler.
B) 93 Harbi
II. İyi yetişmiş kişilerdir.
C) Balkan Savaşları
III. Deneyimli subaylardır.
D) 1897 Osmanlı-Yunanistan Savaşı
özelliklerden hangilerine sahip oldukları söylenebilir?
E) Türkiye-Yunanistan Mübadele Antlaşması
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
D) II ve III E) I, II ve III
8. I. Okulu yatılı olarak okuması, 12. I. Ziya Gökalp
II. Ömer Naci ile tanışması, II. Mehmet Emin Yurdakul
III. Namık Kemal ve Tevfik Fikret’in eserlerini okuması, III. Namık Kemal
IV. Sınıf arkadaşları arasında Üsküp, Yanya ve Manas- IV. Tevfik Fikret
tır Askerî Rüştiyelerinden gelen öğrencilerin bulun-
Yukarıda verilen yazarlardan hangileri Mustafa
ması
Kemal’de “milliyetçilik” düşüncesinin oluşmasında
Yukarıda verilen Manastır Askerî İdadisi ile ilgili geliş- etkili olmuştur?
melerden hangileri Mustafa Kemal'in farklı kültürleri
tanımasında etkili olmuştur? A) Yalnız I B) I ve II C) II ve III
A) I B) II C) III D) IV E) I ve II D) I, II ve III E) I, II, III ve IV
217
216 217

