Page 216 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 216

T.C. İNKILAP TARİHİ         20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya                2. TEST
        VE ATATÜRKÇÜLÜK


        6.   Birinci  Dünya  Savaşı'nın  aşağıdaki  sonuçlarından   9.   I. Muharrem Kararnamesi'nin yayınlanması,
            hangisi sömürgecilik anlayışının devam ettirildiğini      II. Düyûn-ı Umûmiye İdaresi'nin kurulması,
            göstermektedir?
                                                               III. Fransız İhtilali'nin getirdiği milliyetçilik akımı,
            A)  İngiltere, savaştan en kârlı çıkan devlet oldu.
                                                               IV. Balkan devletlerinin Osmanlı Devleti'nden ayrılarak
            B)  İmparatorluklar dağıldı, yerlerine millî ve bağımsız   bağımsızlıklarını kazanmaları
               devletler kuruldu.
                                                               Yukarıda  Mustafa  Kemal’in  doğduğu  yıllarda
            C)  Manda ve himaye anlayışı ortaya çıktı.         Osmanlı  Devleti  ve  dünyada  yaşanan  bazı  olaylar
            D)  Sosyalizm, Nazizm, Faşizm gibi yeni siyasi rejimler   verilmiştir. Verilen olaylardan hangileri arasında se-
               ortaya çıktı.                                   bep-sonuç ilişkisi kurulabilir?
            E)  Dünya barışını korumak amacıyla Cemiyet-i Akvam   A) I ve III      B) II ve III      C) III ve IV
               (Milletler Cemiyeti) kuruldu.
                                                                       D) I ve IV                      E) II ve IV



                                                           10.  Askerlik  mesleğine  ilgi  duyan  Mustafa  Kemal’in
        7.   Şevket Süreyya Aydemir, Türklerin göç dramını şu acılı
            sözlerle belirtir: “Evet Rumeli göçüyordu. Rumeli boşa-  aşağıdaki okullardan hangisinde eğitime başlaması
            lıyordu. Rumeli Türkleri akıp geliyorlardı. Rumeli’yi yüz   onun hayatında bir dönüm noktası oluşturmuştur?
            yıllarca evvel alan, Rumeli’de yüzyıllardır yaşayan son   A)  Mahalle Mektebi
            Türkler,  20.  yüzyılın  başında  alevlenen  bu  yangının   B)  Şemsi Efendi Mektebi
            alevleri  içinde  yanarak,  çamurlar  içinde  eriyerek,  her
            sürünüşte biraz daha azalarak, biraz daha kaybolarak,   C)  Selanik Mülkiye Rüştiyesi
            her an daha koyulaşan bir karanlığın içinde, sonu bilin-  D)  Selanik Askerî Rüştiyesi
            mez geleceklere doğru akıyorlardı. Bu kaçışta ya arka-
            dan düşman yetişir, kafileyi kılıçtan geçirir; ya da soğuk,   E)  Manastır Askerî İdadisi
            açlık, hastalık, yağmurlar ve bin bir çeşit bela, kafileyi
            her gün küçültür, yoksullaştırır.”

            Şevket  Süreyya  Aydemir’in  Türklerin  göç  dramını
            anlattığı bu olay aşağıdakilerinin hangisinin sonu-  11.  Mustafa  Kemal'in  Harp  Okulu  ve  Harp  Akademisi
            cunda meydana gelmiş olabilir?                     yıllarında onun üzerinde büyük etkiler bırakan ho-
                                                               caları ile ilgili;
            A)  Trablusgarp Savaşı
                                                                I.  Yabancı dil bilmektedirler.
            B)  93 Harbi
                                                                II.  İyi yetişmiş kişilerdir.
            C)  Balkan Savaşları
                                                               III.  Deneyimli subaylardır.
            D)  1897 Osmanlı-Yunanistan Savaşı
                                                               özelliklerden hangilerine sahip oldukları söylenebilir?
            E)  Türkiye-Yunanistan Mübadele Antlaşması
                                                               A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) I ve II
                                                                          D) II ve III                   E) I, II ve III



        8.   I. Okulu yatılı olarak okuması,               12.   I. Ziya Gökalp
             II. Ömer Naci ile tanışması,                       II. Mehmet Emin Yurdakul
            III. Namık Kemal ve Tevfik Fikret’in eserlerini okuması,     III. Namık Kemal
            IV. Sınıf arkadaşları arasında Üsküp, Yanya ve Manas-     IV. Tevfik Fikret
               tır Askerî Rüştiyelerinden gelen öğrencilerin bulun-
                                                               Yukarıda  verilen  yazarlardan  hangileri  Mustafa
               ması
                                                               Kemal’de  “milliyetçilik”  düşüncesinin  oluşmasında
            Yukarıda verilen Manastır Askerî İdadisi ile ilgili geliş-  etkili olmuştur?
            melerden hangileri Mustafa Kemal'in farklı kültürleri
            tanımasında etkili olmuştur?                       A) Yalnız I      B) I ve II       C) II ve III
            A) I           B) II             C) III            D) IV           E) I ve II        D) I, II ve III      E) I, II, III ve IV


                                                                                                                                                                     217
                                                       216                                                                                                           217
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221