Page 219 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 219
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK TEST
XX. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya 3
1. Sultan II. Abdülhamid, Balkan devletlerine yönelik iz- 3. 31 Mart Ayaklanmasının bastırılmasından sonra İttihat
lenecek politika konusunda: “Atina sefirimiz Rıfat Bey, ve Terakki Cemiyeti'nin ülke yönetimindeki etkisi daha
Yunanistan’la münasebetimizin iyi bir şekilde devam da artmıştır. Kanun-ı Esasi’de değişiklik yapılarak padi-
etmesi için bütün gayretini sarf etmelidir. Yunanistan’la şahın meclisi feshetmesi zorlaştırılmış, padişahın veto
harp etmeye mecbur olmayı katiyen istemiyorum. hakkı sınırlandırılmış ve hükûmet meclise karşı sorumlu
Aramızın bozulmaması iki memleket için de lüzumlu- hâle getirilmiştir.
dur. Yunanlılar, Bulgar-Slav istilasına karşı koyabil-
mek için yardımımıza muhtaçtırlar. Aynı şekilde bizde Bu değişikliklerin yapılmasının en önemli nedeni
Bulgarlarla mücadele edebilmek için, eskiden beri düş- aşağıdakilerden hangisidir?
manları olan Yunanlılardan daha iyi yardımcı bulama-
A) İttihat ve Terakki Cemiyetinin güçlenmesini sağlamak
yız.” değerlendirmesini yapmıştır.
B) Padişahın parlamento üzerindeki yetkilerini sınır-
II. Abdülhamid’in bu ifadesinden hareketle; landırmak
I. Balkan devletlerinin birlikte hareket etmesini önlemek, C) Hükümetin işleyişini hızlandırmak
II. Balkan bölgesinde yeni topraklar elde etmek, D) Hükümetin denetimini sağlamak
III. Balkan devletleri arasında kalıcı barışı tesis etmek E) Anayasayı daha demokratik bir hale getirmek
durumlarından hangilerini amaçladığı söylenebilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II 4. I. Matematik öğretmeni Hüseyin Efendi'nin kötü dav-
C) Yalnız III ranışı,
D) I ve III II. Okulda yeni öğretim yöntemlerinin uygulanması,
E) II ve III III. Okulda Yanya, Üsküp ve Manastır gibi yerlerden öğ-
rencilerin bulunması
Mustafa Kemal'in askerlik mesleğine ilgi duymasın-
da yukarıdakilerden hangisi etkili olmuştur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) I, II ve III
2. Mustafa Kemal Jean Jacques Rousseau, Voltaire, 5. Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanmasından
Montesquieu gibi Avrupalı yazarların eserlerini de oku- sonra halkın büyük bir çoğunluğu, başlayan işgallerle
muştur. Özellikle Rousseau’nun “Toplumsal Sözleşme”, beraber İstanbul Hükümeti’nin tepkisiz kalması nede-
Montesquieu’nün “Kanunların Ruhu Üzerine” isimli ki- niyle kendiliğinden örgütlenmeye başladı. Halk, işgal
tapları Mustafa Kemal'i etkileyen başlıca eserlerdir. güçleri karşısında bulundukları bölgeleri korumak için
direniş cemiyetleri kurdu, miting ve protestolarla işgal-
Mustafa Kemal'i etkileyen eserlerin ona sağladığı kat- lerin haksızlığını tüm dünyaya duyurmaya çalıştı. Daha
kılar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? sonra Kuvay-ı Millîye’yi oluşturan halk işgalci güçlere
karşı silahlı mücadeleye geçerek yaşadıkları toprakları
A) Avrupa’da meydana gelen Aydınlanma Çağı ile ilgili
korumaya çalıştı.
gelişmeleri araştırmıştır.
B) Askerî yönden yeni bilgi ve yöntemler öğrenmesine Buna göre aşağıdakilerden hangisi Türk halkının
imkân sağlamıştır. Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan sonra başlayan
işgallere karşı kurduğu direniş cemiyetlerinin özel-
C) Fransız İhtilali gibi Avrupa’yı derinden etkileyen
olayları kavramıştır. liklerinden biri olarak gösterilemez?
D) Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı A) Bağımsız olarak hareket etmişlerdir.
hürriyet, cumhuriyet gibi düşüncelerden etkilenmiştir. B) Yerel olarak kurulmuşlardır
E) Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı C) Silahla mücadele yöntemi kullanmışlardır.
eşitlik, laiklik, insan hakları ve demokrasi gibi dü-
şüncelerden etkilenmiştir. D) Basın-yayın yolunu kullanmışlardır.
E) İşgallere karşı halkı bilinçlendirmeye çalışmışlardır.
217
217