Page 219 - Dört Dörtlük Konu Pekiştirme Testi - TYT TARİH
P. 219
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK TEST
XX. Yüzyılın Başlarında Osmanlı Devleti ve Dünya 3
1. Sultan II. Abdülhamid, Balkan devletlerine yönelik iz- 3. 31 Mart Ayaklanmasının bastırılmasından sonra İttihat
lenecek politika konusunda: “Atina sefirimiz Rıfat Bey, ve Terakki Cemiyeti'nin ülke yönetimindeki etkisi daha
Yunanistan’la münasebetimizin iyi bir şekilde devam da artmıştır. Kanun-ı Esasi’de değişiklik yapılarak padi-
etmesi için bütün gayretini sarf etmelidir. Yunanistan’la şahın meclisi feshetmesi zorlaştırılmış, padişahın veto
harp etmeye mecbur olmayı katiyen istemiyorum. hakkı sınırlandırılmış ve hükûmet meclise karşı sorumlu
Aramızın bozulmaması iki memleket için de lüzumlu- hâle getirilmiştir.
dur. Yunanlılar, Bulgar-Slav istilasına karşı koyabil-
mek için yardımımıza muhtaçtırlar. Aynı şekilde bizde Bu değişikliklerin yapılmasının amacı aşağıdakiler-
Bulgarlarla mücadele edebilmek için, eskiden beri düş- den hangisidir?
manları olan Yunanlılardan daha iyi yardımcı bulama-
A) İttihat ve Terakki Cemiyetinin güçlenmesini sağlamak
yız.” değerlendirmesini yapmıştır.
B) Padişahın parlamento üzerindeki yetkilerini sınır-
II. Abdülhamid’in bu ifadesinden hareketle; landırmak
I. Balkan devletlerinin birlikte hareket etmesini önlemek, C) Hükümetin işleyişini hızlandırmak
II. Balkan bölgesinde yeni topraklar elde etmek, D) Hükümetin denetimini sağlamak
III. Balkan devletleri arasında kalıcı barışı tesis etmek E) Anayasayı daha demokratik bir hale getirmek
durumlarından hangilerini amaçladığı söylenebilir?
A) Yalnız I
B) Yalnız II 4. I. Çevresinde gördüğü üniformalı subaylardan etkilen-
C) Yalnız III mesi,
D) I ve III II. Okulda yeni öğretim yöntemlerinin uygulanması,
E) II ve III III. Okulda Yanya, Üsküp ve Manastır gibi yerlerden öğ-
rencilerin bulunması
Mustafa Kemal'in askerlik mesleğine ilgi duymasın-
da yukarıdakilerden hangisi etkili olmuştur?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) I, II ve III
2. Mustafa Kemal Jean Jacques Rousseau, Voltaire, 5. Mondros Ateşkes Antlaşması’nın imzalanmasından sonra
Montesquieu gibi Avrupalı yazarların eserlerini de oku- halkın büyük bir çoğunluğu, başlayan işgallerle beraber
muştur. Özellikle Rousseau’nun “Toplumsal Sözleşme”, İstanbul Hükûmeti’nin tepkisiz kalması nedeniyle kendili-
Montesquieu’nün “Kanunların Ruhu Üzerine” isimli ki- ğinden örgütlenmeye başladı. Halk, işgal güçleri karşısın-
tapları Mustafa Kemal'i etkileyen başlıca eserlerdir. da bulundukları bölgeleri korumak için direniş cemiyetleri
kurdu, miting ve protestolarla işgallerin haksızlığını tüm
Mustafa Kemal'i etkileyen eserlerin ona sağladığı kat- dünyaya duyurmaya çalıştı. Daha sonra Kuvayımilliye’yi
kılar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez? oluşturan halk işgalci güçlere karşı silahlı mücadeleye ge-
çerek yaşadıkları toprakları korumaya çalıştı.
A) Avrupa’da meydana gelen Aydınlanma Çağı ile ilgili
gelişmeleri araştırmıştır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Türk halkının
B) Askerî yönden yeni bilgi ve yöntemler öğrenmesine Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan sonra başlayan
imkân sağlamıştır. işgallere karşı kurduğu direniş cemiyetlerinin ortak
özelliklerinden biri olarak gösterilemez?
C) Fransız İhtilali gibi Avrupa’yı derinden etkileyen
olayları kavramıştır. A) Bağımsız olarak hareket etmişlerdir.
D) Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı B) Yerel olarak kurulmuşlardır.
hürriyet, cumhuriyet gibi düşüncelerden etkilenmiştir.
C) Cemiyetler vatanın kurtuluşu için mücadele vermiş-
E) Avrupalı yazar ve fikir akımlarının ortaya çıkardığı lerdir.
eşitlik, laiklik, insan hakları ve demokrasi gibi dü-
şüncelerden etkilenmiştir. D) Basın-yayın yolunu kullanmışlardır.
E) İşgallere karşı halkı bilinçlendirmeye çalışmışlardır.
217
217