Page 44 - Dört Dörtlük TYT Tarih
P. 44

TARİH                                İslam Medeniyetinin Doğuşu               ÇÖZÜMLÜ SORULAR



        27.   Abbasiler  Dönemi’nde  devlet  yönetiminde  birçok  yeni   Fıkıh: İslami kanunların teorik ve pratik uygulama (fet-
            kurum oluşturulmuştur.                             va) çalışmalarına verilen ismi ifade etmektedir.

            Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?   Kelam: İslâm dininin akait konularını irdeleyen ve
                                                               tarihî olarak bu çerçevede gelişen dinî­felsefî teorilerle
            A) Divanü’z­zenadıka                      B) Emirü’l­ümera  ilgilenen ilim dalı. Bu anlamda kelâm, imanla ilgili konu
            C) Kadılkudat                                  D) Hizanetü’l­hikme  ve sorulara izah ve ispat getirme amacıyla geliştirilen
                                                               teolojik felsefenin adıdır.
                                     E) Beytü’l­mal
                                                               Tefsir: Kur’an­ı Kerîm ayetlerini açıklamayı ve yorum-

                                                               lamayı ifade eden terim; Kur'an ayetlerini yorumlama
            Çözüm:                                             ilmi ve bu alandaki eserlerin ortak adı.
            Sorunun çeldiricilerinde verilen;                  Tasavvuf: Tasavvuf cenab­ı Allah'ı tamamen tanıyabil-
                                                               me, kendini Allah'ın yoluna adama sanatıdır. Günlük
            A  seçeneğinde  verilen  Divanü’z­zenadıka:  Abbasîler
                                                               hayatta Allah'tan uzaklaştıran tüm meşgalelerden uzak
            Dönemi'nde isyanları bastırmak için kurulmuş bir mü-
                                                               durmak ve kendini tamamen Allah'a adama sanatına
            essesedir.
                                                               Tasavvuf denilmektedir.
            B seçeneğinde verilen Emirü’l­ümera: Abbasi Devleti'nde
                                                                                                 Cevap: C
            eyaletlerin başında bulunan asker ya da sivil yöneticilere,
            valilere denir.
            C  seçeneğinde  verilen  Kadılkudat:  İlk  defa  Abbâsîler
            tarafından Bağdat'ta kurulan kadılkudâtlık müessesesi
            ülkenin çeşitli bölgelerinde ve şehirlerinde görev yapan
            bütün kadıların amirine denilmektedir.
            D seçeneğinde verilen Hizanetü’l­hikme: Halife Mansûr’un
            dil,  edebiyat  ve  dinî  ilimlere  dair  eserlerin  yanı  sıra  aklî   29.  Arap Yarımadası’nda birliğin temin edilmesinden son ra
            ilimlerle  ilgili  olarak  Grekçe,  Süryânîce,  Sanskritçe  ve   Dört Halife, Emevi ve Abbasiler Dönemi’ndeki fe tihlerle
            Farsça'dan tercüme ettirdiği  eserler için oluşturulan kütüp-  Orta Asya’dan İspanya’ya uzanan geniş coğ rafya İslam
            hanedir.                                           dünyası  hâline  gelmiştir.  Bu  genişlemenin  bir  sonucu
                                                               olarak dili, dini, kültürü ve tarihi birbirinden farklı olan
            Bu bilgiler hatırlandığında A, B, C ve D seçeneklerinin
                                                               insanlar; İslam Devleti’nin çatısı altında bir arada yaşa-
            soru kökünde belirtilen kurumlar olduğu görülecektir.
                                                               maya başlamıştır. En önemli kültür ve mede niyet hav-
            E seçeneğinde verilen Beytü’l­mal: Hz. Ömer Dönemi'nde   zalarından olan İskenderiye, Urfa, Nusaybin, Kurtuba,
            oluşturulan devlet hazinesine verilen isimdir.     Cundişapur ve Harran İslam Devleti’nin sınır ları içeri-
                                                               sinde kalmıştır. Bu merkezler İslam kültür ve medeni-
                                                 Cevap: E
                                                               yetinin oluşmasında önemli kültür havzaları ol muştur.
                                                               Buna  göre  İslam  medeniyetinin  geliştiği  havzala-
                                                               rın yer aldığı coğrafyalar arasında aşağıdakilerden
                                                               hangisi gösterilemez?
        28.  İslam dünyasında felsefe ve bilimde özellikle IX. yüzyılın   A) Endülüs               B) Horasan
            ortalarından itibaren büyük gelişmeler yaşanmıştır. Birçok
                                                               C) Hindistan               D) Mısır
            farklı görüş ortaya çıkmıştır. Müslümanlar farklı görüşlere
            karşı kendi dinlerini savunma gereği duymuştur.                          E) Mezopotamya

            Müslümanların kendi dinlerini savunma isteği han-  Çözüm:
            gi ilmin doğmasına neden olmuştur?                 Sorunun yönlendirme bölümünde verilen bilgilere daya narak
                                                               Arap Yarımadası'nda geniş bir coğrafyada kültür havzaların-
            A) Kıraat         B) Fıkıh        C) Kelam
                                                               dan bahsedilmekte bu havzalar arasında yer alan Kurtuba
                             D) Tefsir                  E) Tasavvuf  Endülüs’te,  Cundişapur  Horasan’da,  İskenderiye  Mısır’da;
                                                               Urfa, Nusaybin ve Harran Mezopotamya coğrafyasında yer
            Çözüm:                                             almaktadır. Dolayısıyla A, B, D ve E seçenekleri söylenebilir.
                                                               Soru köküne göre C seçeneğinde yer alan Hindistan bölge-
            Kıraat:  Kur'an'da  yer  alan  kelimelerin  okunuşu  ve  te-  sine yönelik bir havza ismi yer almamaktadır.
            laffuz edilişini konu edinen kıraat tilavetin de sınırlarını
            belirleyen ilim olarak kabul edilir.                                                 Cevap: C


                                                                                                                                                                      45
                                                       44                                                                                                             45
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49