Page 24 - Liseye Hoşgeldin - Biyoloji
P. 24
Beceri Temelli
"
Aşağıda verilen "DOĞA YÜRÜYÜŞÜ adlı metinden faydalanarak soruları cevaplayınız.
DOĞA YÜRÜYÜŞÜ
Benim adım Ceren. 10. sınıf öğrencisiyim. Öğretmenimiz bir gün sınıfta: “Gençler bir doğa yürüyüşü
planlayalım; hem karşılaştığımız canlıları ve bu canlıların barınma alanlarını inceler, hem de piknik
yaparız. Gittiğimiz alandaki çöpleri de toplarız." dedi. Yürüyüş günü, gezi otobüsüne bindiğimizde
herkes çok heyecanlıydı. Öğretmenimiz yürüyüş süresince: “Doğa bir denge hâlindedir. Tüm eko-
sistemin biyotik (canlı) ve abiyotik (cansız) ögeleri birbiriyle bağlantılıdır ve birbirlerini etkilemek-
tedir. Denge bozulursa tüm sistem bozulabilir. ''diye bilgi verdi. Güneşi göstererek: “Güneş, en bü-
yük enerji kaynağımızdır. Canlılar, doğrudan ya da dolaylı olarak güneşe muhtaçtır." diye sözlerine
devam etti. Göldeki ördekler hepimizin ilgisini çekmişti. Öğretmenimiz göldeki ördeklere bakarak:
"Bu ekosistem, ördeklerin doğal olarak yaşayıp üreyebildiği yaşam alanlarıdır. Bu tatlı su ekosis-
teminde birden fazla popülasyon barınır. Popülasyonları oluşturan türler birbirleriyle etkileşim
içerisindedir ve bu popülasyonlar gölün komünitesini oluşturur.” dedi. Ördeklerin, küçük balıklarla;
küçük balıkların ise zooplanktonlarla ve fitoplanktonla beslendiğinden bahsetti. Kurbağa yavru-
larını gösterdi. Bu yavruların; su içerisindeki algler ve bitkiler ile beslendiğini, boşaltım ürünleri
olan amonyağı suyun içerisine bıraktıklarını, oksijenli solunum yaptıklarını anlattı. Gözlemlediği-
miz canlıların ekolojik görevlerinden bahsetti. Bitkilerin, hayvanların, gölün fotoğraflarını çektik.
Öğretmenimiz sınıfça ortak bir sunum hazırlamamızı ve bunu sınıfta paylaşmamızı istedi. O gün
yeni birçok şey öğrenmiştim. Doğayı daha önce hiç bu kadar yakından incelememiştim.
ORTAÖĞRETİM
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 24 BİYOLOJİ-9