Page 137 - Sanat Tarihi -12
P. 137

AVRUPA SANATI         4.
                                                                                                     ÜNİTE





                Heykel


                Rönesans Dönemi’nde Antik Çağ anatomisi örnek alınarak
             insan  vücudunun  güzelliğini  ve  gücünü  belirli  bir  mekânda
             ortaya koyan heykel örnekleri yapılmıştır. Önceleri mimarlığa
             bağlı heykel anlayışı hakim iken daha sonra mimariden bağım-
             sız olarak dinsel ve mitolojik içerikli heykeller ile asillerin ve
             devlet adamlarının büstleri yapılmıştır.


                              Lorenzo Ghiberti (1378-1455)

                              Rönesans  öncesi  dönemde  heykel  ve  metal
                           çalışmaları  ile  bilinen  İtalyan  sanatçı,  erken
                           dönem İtalyan Rönesans ustalarındandır. Ghiberti
                           (Ciberti)  o  güne  kadar  mimar  ve  ressamların
             vermeye çalıştıkları derinlik duygusunu rölyeflerine taşımıştır.


                En  önemli  yapıtı,  Floransa  Vaftizhanesi  için  hazırladığı
             bronz  kapılardır.  Ghiberti'nin  döküm  tekniği  ile  yaptığı  kapı
             üzerindeki on panoda konularını İncil ve Tevrat’tan alan birçok
             olay betimlenmiştir. Michelangelo’nun “cennet kapılarını süsle-
             meye layık” sözü üzerine bu kapılara “Cennet Kapıları” denil-
             miştir (Görsel 4.23).

                                                                                                           Görsel 4.23
                Donato di Niccolo di Betto Bardi (Donatello 1386-1466)                   Floransa Vaftizhanesi’nin Cennet Kapısı
                                                                                              ve pano detayı, Lorenzo Ghiberti
                              Floransalı heykeltıraş, İtalyan Rönesansı’nda mermere
                           ve madene can veren sanatçı olarak tanınır. Yapıtlarında
                           Antik Çağ heykellerinden ve atölyesinde çalıştığı
                           Ghiberti’den etkilenmiştir.
                              İlk  yapıtlarından  biri  olan  Davut  Heykeli,
                           onun hümanist ve gerçekçi anlayışını gözler
                                    önüne sermektedir (Görsel 4.24).
                                     Diğer bir tanınmış yapıtı “Gattamelata Atlı                     Görsel 4.24
                                      Heykeli”dir (Görsel 4.25). Rönesans’ın  tüm                   Davut Heykeli,
                                                                                                      Donatello
                                       özelliklerini  yansıtan  heykelde,  atın  koşum
                                       takımları ve binicinin silahları en ince ayrın-
                                         tısına kadar ve gerçeğe uygun olarak veril-
                                               miştir.









                                                         Görsel 4.25
                                                 Gattamelata Atlı Heykeli,
                                                          Donatello



                                                                                                           137
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142