Page 137 - Sanat Tarihi -12
P. 137
AVRUPA SANATI 4.
ÜNİTE
Heykel
Rönesans Dönemi’nde Antik Çağ anatomisi örnek alınarak
insan vücudunun güzelliğini ve gücünü belirli bir mekânda
ortaya koyan heykel örnekleri yapılmıştır. Önceleri mimarlığa
bağlı heykel anlayışı hakim iken daha sonra mimariden bağım-
sız olarak dinsel ve mitolojik içerikli heykeller ile asillerin ve
devlet adamlarının büstleri yapılmıştır.
Lorenzo Ghiberti (1378-1455)
Rönesans öncesi dönemde heykel ve metal
çalışmaları ile bilinen İtalyan sanatçı, erken
dönem İtalyan Rönesans ustalarındandır. Ghiberti
(Ciberti) o güne kadar mimar ve ressamların
vermeye çalıştıkları derinlik duygusunu rölyeflerine taşımıştır.
En önemli yapıtı, Floransa Vaftizhanesi için hazırladığı
bronz kapılardır. Ghiberti'nin döküm tekniği ile yaptığı kapı
üzerindeki on panoda konularını İncil ve Tevrat’tan alan birçok
olay betimlenmiştir. Michelangelo’nun “cennet kapılarını süsle-
meye layık” sözü üzerine bu kapılara “Cennet Kapıları” denil-
miştir (Görsel 4.23).
Görsel 4.23
Donato di Niccolo di Betto Bardi (Donatello 1386-1466) Floransa Vaftizhanesi’nin Cennet Kapısı
ve pano detayı, Lorenzo Ghiberti
Floransalı heykeltıraş, İtalyan Rönesansı’nda mermere
ve madene can veren sanatçı olarak tanınır. Yapıtlarında
Antik Çağ heykellerinden ve atölyesinde çalıştığı
Ghiberti’den etkilenmiştir.
İlk yapıtlarından biri olan Davut Heykeli,
onun hümanist ve gerçekçi anlayışını gözler
önüne sermektedir (Görsel 4.24).
Diğer bir tanınmış yapıtı “Gattamelata Atlı Görsel 4.24
Heykeli”dir (Görsel 4.25). Rönesans’ın tüm Davut Heykeli,
Donatello
özelliklerini yansıtan heykelde, atın koşum
takımları ve binicinin silahları en ince ayrın-
tısına kadar ve gerçeğe uygun olarak veril-
miştir.
Görsel 4.25
Gattamelata Atlı Heykeli,
Donatello
137