Page 141 - Sanat Tarihi -12
P. 141
AVRUPA SANATI 4.
ÜNİTE
Albert Dürer (1471-1528)
Sanat yaşamı boyunca portrelere özel bir ilgi duymuş
ve zamanının en önemli portre ressamlarından biri olmuş-
tur. Küçük yaşlarda çalıştığı ağaç baskı atölyesinde baskı
resim yeteneğini geliştirmiştir. Dürer gravürü resme
yardımcı bir tarz değil, kendi başına bir sanat olarak düşünmüş, yeni
tekniklerin ve konuların önünü açmıştır. Popüler konular üzerinde baskı-
lar tasarlamıştır. Bunlar onu baskı tarihinde önde gelen sanatçılardan biri
yapmıştır (Görsel 4.35, 4.36). Araştırıcı kişilik ve düşünce yapısıyla tam
bir Rönesans insanıdır. Onun bu ilgisi baskı, kara kalem, yağlı boya, sulu
boya gibi pek çok farklı teknikte eser vermesini sağlamış, çok yönlü kişili-
ğini öne çıkarmıştır. Kara kalem çalışmasında yaşlı annesini, görebildiği
Görsel 4.35
en ince ayrıntısına kadar gerçekçi resmetme çabası dikkat çekmektedir. Mahşerin Dört Atlısı, Albert Dürer
Yaptığı gravür çalışmalarının etkisiyle çizginin başarılı kullanıldığı yapıtta
biçimsel bir güzelliği değil, insanı anlatımıyla saran bir yüz yaratmak
istemiş, bunda da çok başarılı olmuştur (Görsel 4.37).
Pieter Bruegel (1525-1569)
Hollandalı ressam 1552’de İtalya gezisinde Rönesans
sanatını tanıma fırsatı bulmuştur. İyi bir gözlemci olan
Bruegel; manzaraları, günlük yaşam sahneleri, mitolojik,
ikonografik desenleri ve oyma baskılarıyla çağının önemli
sanatçılarından biridir. Resimlerinin önemli özelliği,
ışık-gölge unsurundan yararlanmamasıdır.
Görsel 4.36
Melenkolia I, Albert Dürer
Görsel 4.38
Çiftçilerin Dansı, Peter Bruegel Görsel 4.37
Annesinin portresi, Albert Dürer
Eserlerinde sıkça rastlanan temalar köy yaşamı, savaşlar, yıkımlar, perişan
insanlar ve bu dönemlerdeki dayanışma çabalarıdır (Görsel 4.38). Resimlerin
tümünde çarpıcı bir hareketlilik gözlenmektedir. Sanatçı günlük yaşantının
yanında deyimler, atasözleri, çocuk oyunları gibi konuları da resmetmiştir.
141