Page 146 - Sanat Tarihi -12
P. 146

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE




                    Etkinlik

               Aşağıda farklı zamanlarda yapılan “Meryem ve İsa” konulu görseller verilmiştir. Görsellerde bulunan
               hareketlerden yola çıkarak Barok Dönem resim anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?


                             Rönesans Dönem                                    Barok Dönem
                               Meryem ve İsa                                  Meryem ve İsa
                                 Raphael                                   Anvers Okulu (Belçika)
                                 16. yüzyıl                                      17. yüzyıl

























                                              Resim

                                              Rönesans’ın durağan ve simetrik kurallarına karşın sınırlanmamış açık
                                           kompozisyonları ile dikkat çeken Barok resim sanatçıları için önemli olan
                                           geçici  anların  yakalanmasıdır.  Barok  mimaride  görülen  girinti-çıkıntı,
                                           hareket ve ışık-gölge resim sanatına da aynen yansımıştır.

                                              Barok resimle beraber çizginin yerini toprak renk geçişleri, açıklığın
                                           yerini belirsizlik alır, her şey gölge içinde kalarak kuvvetli spot ışığı kulla-
                                           nılır. Kompozisyonda figürleri yan yana aynı düzlemde yayma anlayışın-
                                           dan kaçınılır, çapraz biçimde yerleştirilir. Sahne ön plandan arka plana bir
                                           bütün  olarak  derinlemesine  algılanır.  Bu  devirde    resim  sanatı,  büyük
                                                                    boyutlu tablolarla olduğu kadar duvar resim-
                                                                    leriyle de sarayların ve kiliselerin süslenmesi-
                                                                    ne yardımcı olmuştur (Görsel 4.46).


                                                                       Barok Dönem, dinsel ve mitolojik konula-
            Görsel 4.46                                             rın yanı sıra portre, manzara, iç mekân resmi,
             Versailles
         (Versay) Sarayı                                            günlük yaşam sahnelerinin bağımsız konular
           tavan resmi,                                             olarak  ele  alındığı  dönemdir.  Ressamlar
               Fransa
                                                                    yapıtlarında  hareketlilik  ve  kütleleri  belirle-
                                                                    meye yönelik ışık-gölge kullanımıyla ilgilen-
                                                                    mişlerdir.  Resimlerinde  hareketli  figürlerle
                                                                    gerçekleştirilmiş derinlik duygusu egemendir.

            146
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151