Page 146 - Sanat Tarihi -12
P. 146
4. AVRUPA SANATI
ÜNİTE
Etkinlik
Aşağıda farklı zamanlarda yapılan “Meryem ve İsa” konulu görseller verilmiştir. Görsellerde bulunan
hareketlerden yola çıkarak Barok Dönem resim anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Rönesans Dönem Barok Dönem
Meryem ve İsa Meryem ve İsa
Raphael Anvers Okulu (Belçika)
16. yüzyıl 17. yüzyıl
Resim
Rönesans’ın durağan ve simetrik kurallarına karşın sınırlanmamış açık
kompozisyonları ile dikkat çeken Barok resim sanatçıları için önemli olan
geçici anların yakalanmasıdır. Barok mimaride görülen girinti-çıkıntı,
hareket ve ışık-gölge resim sanatına da aynen yansımıştır.
Barok resimle beraber çizginin yerini toprak renk geçişleri, açıklığın
yerini belirsizlik alır, her şey gölge içinde kalarak kuvvetli spot ışığı kulla-
nılır. Kompozisyonda figürleri yan yana aynı düzlemde yayma anlayışın-
dan kaçınılır, çapraz biçimde yerleştirilir. Sahne ön plandan arka plana bir
bütün olarak derinlemesine algılanır. Bu devirde resim sanatı, büyük
boyutlu tablolarla olduğu kadar duvar resim-
leriyle de sarayların ve kiliselerin süslenmesi-
ne yardımcı olmuştur (Görsel 4.46).
Barok Dönem, dinsel ve mitolojik konula-
Görsel 4.46 rın yanı sıra portre, manzara, iç mekân resmi,
Versailles
(Versay) Sarayı günlük yaşam sahnelerinin bağımsız konular
tavan resmi, olarak ele alındığı dönemdir. Ressamlar
Fransa
yapıtlarında hareketlilik ve kütleleri belirle-
meye yönelik ışık-gölge kullanımıyla ilgilen-
mişlerdir. Resimlerinde hareketli figürlerle
gerçekleştirilmiş derinlik duygusu egemendir.
146