Page 150 - Sanat Tarihi -12
P. 150
4. AVRUPA SANATI
ÜNİTE
Neoklasisizm ( Yeni Klasik Anlayış )
18. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Barok anlayışın ardından rokoko-
nun daha da ileri giden, aşırı süslü tavrına karşı bir tepki olarak doğmuştur.
Neoklasik sanat, Antik Roma sanatının klasik ifadeciliğini bir sanat ilkesi
olarak benimsemiştir. Neoklasik sanatçılar sanatın herkes tarafından
kolaylıkla anlaşılır olmasını, beşeri ideali, ruh yüceliğini güçlendirmesini
ve yaşatmasını istemişlerdir. Resimlerinde teknik olarak ışığın getirdiği
etkilerden uzak, perspektif ve derinlik aramayan, arka plana ağırlık veren
ve keskinleşen çizgiler genel özelliklerdir.
Jacques Louis David’in (Cak Luis Deyvid) öncülük ettiği akım, Fransız
Görsel 4.54 Devrimi’nin yarattığı vatanseverlik ve özgürlük duygularını, sert ve yalın bir
Saint-Bernard Geçidi’nde Napolyon,
Jack Louis David üslüpta aktarmaktadır. David resimlerinde Napolyon’un başarıları ve ulusal
coşkuyu ele almıştır. Fransız İhtilali ayrıca romantizm ve realizm gibi sanat
akımlarının ateşleyicisi olmuştur. David’in eserlerinden bazıları; Marat’ın
Ölümü, Napolyon’un Taç Giyme Töreni, Saint-Bernard Geçidi’nde Napol-
yon (Görsel 4.54), Horas Kardeşlerin Yemini (Görsel 4.55). Akımın diğer
temsilcileri; J. P. Dominique Ingres (Dominik İngres) (1780-1867), Heykel-
tıraş Antonio Canova (Antonyo Kanava) (1757-1822), Mimar Andrea Palla-
dio’dır (Andre Paladyo) (1508-1580).
Romantizm
19. yüzyılın ilk yarısında bireyciliği ve idealizmi savunan akım, klasik
kuralları yücelten ve otoriteyi temsil eden neoklasisizme bir tepki olarak
doğmuştur. Romantizm sanatçılarına göre, insan hayallerine özgürlük
tanınmalı, sanatçılar kendilerini istedikleri gibi ifade edebilmelidir. Yapı-
lan eser, onu yapan sanatçının karakterini ve iç dünyasını yansıtmalıdır.
Görsel 4.55
Horas Kardeşlerin Yemini, Jack Louis David Romantikler, gerçeklerle bağlarını kopararak geçmişte, egzotik yerlerde ve
doğada yeni birer yaşam kaynağı bulmuşlardır. Özgürlükçü düşünceyle
birlikte romantik sanat akımı da kısa sürede Fransa’dan tüm Avrupa’ya
yayılarak, resimden müziğe, edebiyattan felsefeye kadar bütün alanlarda
etkin olmuştur. Akımın temsilcilerinden Goya’nın eserlerinde hiç bilinme-
yen ve var olmayan bir dünyaya ait sahneler izlenir. İspanya iç savaşı
döneminde yaşamanın etkisini eserlerine yansıtmıştır.
Eserlerinden bazıları; 3 Mayıs
1808 (Görsel 4.56), Balkondaki
Mayalar, IV. Carlos ve Ailesi,
Madrid Alegorisi, Giyinik Maya’dır.
Görsel 4.56
3 Mayıs 1808, Goya
150