Page 150 - Sanat Tarihi -12
P. 150

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE





                                               Neoklasisizm ( Yeni Klasik Anlayış )


                                              18. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Barok anlayışın ardından rokoko-
                                           nun daha da ileri giden, aşırı süslü tavrına karşı bir tepki olarak doğmuştur.
                                           Neoklasik sanat, Antik Roma sanatının klasik ifadeciliğini bir sanat ilkesi
                                           olarak  benimsemiştir.  Neoklasik  sanatçılar  sanatın  herkes  tarafından
                                           kolaylıkla anlaşılır olmasını, beşeri ideali, ruh yüceliğini güçlendirmesini
                                           ve  yaşatmasını  istemişlerdir.  Resimlerinde  teknik  olarak  ışığın  getirdiği
                                           etkilerden uzak, perspektif ve derinlik aramayan, arka plana ağırlık veren
                                           ve keskinleşen çizgiler genel özelliklerdir.

                                              Jacques Louis David’in (Cak Luis Deyvid)  öncülük ettiği akım, Fransız
                  Görsel 4.54              Devrimi’nin yarattığı vatanseverlik ve özgürlük duygularını, sert ve yalın bir
          Saint-Bernard Geçidi’nde Napolyon,
                Jack Louis David           üslüpta aktarmaktadır. David resimlerinde Napolyon’un başarıları ve ulusal
                                           coşkuyu ele almıştır. Fransız İhtilali ayrıca romantizm ve realizm gibi sanat
                                           akımlarının ateşleyicisi olmuştur. David’in eserlerinden bazıları; Marat’ın
                                           Ölümü, Napolyon’un Taç Giyme Töreni, Saint-Bernard Geçidi’nde Napol-
                                           yon (Görsel 4.54), Horas Kardeşlerin Yemini (Görsel 4.55). Akımın diğer
                                           temsilcileri; J. P. Dominique Ingres (Dominik İngres) (1780-1867), Heykel-
                                           tıraş Antonio Canova (Antonyo Kanava) (1757-1822), Mimar Andrea Palla-
                                           dio’dır (Andre Paladyo) (1508-1580).


                                              Romantizm

                                              19. yüzyılın ilk yarısında bireyciliği ve idealizmi savunan akım, klasik
                                           kuralları yücelten ve otoriteyi temsil eden neoklasisizme bir tepki olarak
                                           doğmuştur.  Romantizm  sanatçılarına  göre,  insan  hayallerine  özgürlük
                                           tanınmalı, sanatçılar kendilerini istedikleri gibi ifade edebilmelidir. Yapı-
                                           lan eser, onu yapan sanatçının karakterini ve iç dünyasını yansıtmalıdır.
                  Görsel 4.55
        Horas Kardeşlerin Yemini, Jack Louis David  Romantikler, gerçeklerle bağlarını kopararak geçmişte, egzotik yerlerde ve
                                           doğada  yeni  birer  yaşam  kaynağı  bulmuşlardır.  Özgürlükçü  düşünceyle
                                           birlikte romantik sanat akımı da kısa sürede Fransa’dan tüm Avrupa’ya
                                           yayılarak, resimden müziğe, edebiyattan felsefeye kadar bütün alanlarda
                                           etkin olmuştur.  Akımın temsilcilerinden Goya’nın eserlerinde hiç bilinme-
                                           yen  ve  var  olmayan  bir  dünyaya  ait  sahneler  izlenir.  İspanya  iç  savaşı
                                           döneminde yaşamanın etkisini eserlerine yansıtmıştır.


                                                                                 Eserlerinden  bazıları;  3  Mayıs
                                                                              1808  (Görsel  4.56),  Balkondaki
                                                                              Mayalar,  IV.  Carlos  ve  Ailesi,
                                                                              Madrid Alegorisi, Giyinik Maya’dır.









                                                                              Görsel 4.56
                                                                              3 Mayıs 1808, Goya
            150
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155