Page 152 - Sanat Tarihi -12
P. 152

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE














                   Görsel 4.59
              Kargalarla Buğday
               Tarlası, Van Gogh












                                              Empresyonizm akımının önemli temsilcileri;
                                              Claude Monet (1840-1926)  İzlenim-Gün  Doğumu,  Su  Zambakları,
                                           Kavaklar.
                                              Vincent Van Gogh (1853-1890) Yıldızlı Gece, Teras Kafe, Vazoda On
                                           İki Ayçiçeği, Kargalarla Buğday Tarlası (Görsel 4.59).
                                              Edgar Degas  (Edgar Dega)  (1834-1917)  Sahne  Provası,  Bir  Buket
                                           Çiçekli Dansçı (Görsel 4.60), Orkestradaki Müzisyenler.
                                              Jean Paul Cezanne (Can Pal Sezan) (1839-1906) Kâğıt Oynayanlar,
                                           Sainte Victoire Dağı, Piramit Kafatasları.
                                              Paul Gaugin (Pal Gogin) (1848-1903) Kıyıda Tahitili Kadınlar, Ayçi-
                                           çekli Natürmort, Değirmen.
                   Görsel 4.60
          Bir Buket Çiçekli Dansçı, Edgar Degas  Fovizm (Yırtıcılık)

                                              20. yüzyılın modern resim akımlarından biridir. Paris’te Henri Matisse
                                           (1869-1954) beraberinde bir grup ressamın düzenlediği sergide, empresyo-
                                           nizme karşı gösterdikleri hoşnutsuzluk, bu yeni kuşağın niteliğini belirle-
                                           mektedir. Bunların çarpıcı ve hırçın çalışmalarına bakılarak verilen “fovlar
                                           (vahşiler)” akımın adı hâline gelmiştir. Fovistlerin genel üslubu; renkleri
                                           birbiri ile hemen hemen hiç karıştırmamak, biçimlere  derinlik vermemek,
                                           hiçbir  kural  tanımadan  kendilerini  sadece  duygularına  vermek  olarak
                                           özetlenebilir.


                                              Henri  Matisse’e  göre  kompozisyon:  Sanatçının  duygularını  elinde
                                           bulunan çeşitli elemanları dekoratif biçimde düzenlemesi işlemidir. Kırmı-
                                           zı Armoni, Bayan Matisse: Yeşil Çizgi (Görsel 4.61), Karışık Çiçek Buketi,
                                           Dans, Kemanlı Oda ve Piyano Dersi, Matisse’nin önemli eserleri arasında
                   Görsel 4.61             sayılabilir. Akımın diğer sanatçıları André Derain (1880-1954), Maurice de
         Madam Matisse : Yeşil Çizgi, Henri Matisse
                                           Vlaminck’tir (1876-1958).



            152
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157