Page 154 - Sanat Tarihi -12
P. 154

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE




                                              Ekspresyonizm (Dışa Vurumculuk)


                                              20.  yüzyıl  başlarında Almanya’da  doğan  ve  savaş  yıllarında  gelişip
                                           diğer ülkelere de yayılan ekspresyonizm, bunalımda olan Avrupa’nın yeni
                                           arayışlarından biridir. Özellikle resim ve plastik sanatlarda uygulanmıştır.
                                           Ana  düşünce  olarak,  tabiatın  insan  ruhuna  göre  anlatımını  savunur.  Bu
                                           yüzden insan ruhu birinci, tabiat ise ikinci plandadır. Onlara göre resim,
                                           duyguların dışa vurması için bir vasıta, insanın ruh hâlini anlatan bir sanat-
                                           tır.  Van  Gogh’un  duygusal  dışa  vurumlarının  gözlendiği  bazı  resimleri
                                           ekspresyonizme örnek olmuştur.

                                              Ekspresyonistlerde önemli olan, çevrelerindeki olayların ve nesnelerin
                                           arkasındaki  görünmeyen  gizemlerdir.  Ekspresyonist  sanatçı,  çağının
                                           psikolojik,  politik,  moral  ve  dinsel  sorunlarını,  insanın  yaşam  dramını,
                                           kendini hiçbir teknik ve estetik kurala bağlı saymaksızın dile getirme çaba-
                  Görsel 4.65              sındadır. Önemli temsilcileri; Oskar Kokoschka (1886-1980), Ferdinand
               Çığlık, Edvard Munch
                                           Hodler  (1853-1918),  James  Ensor  (1860-1949),  Edvard  Munch’tur
                                           (1863-1944).

                                              Edvard Munch, bağımsız dışa vurumculardandır. Munch’un resimlerin-
                                           de ölüm, değişmez bir konudur. Resimlerinde, gizemli güçlerle dolu doğa
                                           görünümleri,  karanlık  etkilerle  dolu  yoğrulmuş  insanlar,  korku,  nefret,
                                           kıskançlık,  yalnızlık  ve  ölüm  gibi  konuları  işlemiştir.  Ruhsal  durumları
                                           saptamaya içten bir eğilim göstermiştir. Dışa vurumcu biçimlemeyi ağaç
                                           baskılarıyla  da  başarmıştır.  Önemli  eserleri;  Çığlık  (Görsel  4.65),  Karl
                                           Johan’da Akşam, Kırmızı ve Beyaz (Görsel 4.66), Gün Sonu’dur.

                                              Soyut Sanat
                  Görsel 4.66
            Kırmızı ve Beyaz, Edvard Munch
                                              Soyut anlatım 20. yüzyıl modernizminin başlıca ifade biçimi olmuştur.
                                           İzlenimcilerden başlayarak gelişen soyutlama eğilimi, sanatçıların görünen
                                           dünyanın gerçekliğinden aşama aşama kopuşunu beraberinde getirmiştir.
                                           Bir resmin soyut olabilmesi için doğa gerçeği ile tüm ilişkilerini kesmiş
                                           olması  şarttır.  Uygulama  alanı  resim  sanatıyla  beraber  heykeltıraşlık,
                                           mimarlık, süsleme, dekor ve kostüm gibi sanatları da etkilemiştir. Günlük
                                           eşyaların biçim ve renkleri bile soyut sanatın etkisi altında kalmıştır.


                                              Wassily Kandinsky (1866-1944), soyut ifadenin yolunu açan ilk sanatçı
                                           olarak  değerlendirilir.  Sanatı  ve  doğayı  birbirinden  ayıran  Kandinsky,
                                           sanatın da doğa gibi kendine özgü bir gerçekliği olduğuna inanmıştır. Eser-
                                           lerinden bazıları; Küçük Lezzetler, Kompozisyon VI, Bavyera’da Sonba-
                                           har (Görsel 4.67), Doğaçlama 26’dır. Kazimir Maleviç (1879-1935) ve Paul
                                           Klee (1879-1940) soyut sanatın diğer önemli sanatçılarındandır.
                  Görsel 4.67
         Bavyera’da Sonbahar, Wassily Kandinsky






            154
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159