Page 155 - Sanat Tarihi -12
P. 155
AVRUPA SANATI 4.
ÜNİTE
Metafizik Akım
Sözcük anlamı doğa ötesi ve fizik ötesi olan akım, dinamizmi hareketle
anlamlandıran fütürizme karşı ortaya çıkmıştır. 1917 yılında bir araya
gelen İtalyan ressamlar Giorgio de Chirico ile Carlo Carra tarafından
başlatılmış, 1920’lerin ortasına kadar etkin olmuştur. Metafizik resimler
genellikle abartılmış bir perspektifle sonsuzluğu, kuklayı andıran hareket-
siz insan figürüyle yalnızlığı çağrıştırmaktadır.
Akım sanatçılarından Giorgio de Chirico’nun resimlerinde, mekânda sürek-
liliği telkin eder düzendeki kemerli, boş meydanlar bazen tek insan figürüyle
daha da anlamlandırılmıştır. Klasik Yunan ve Rönesans tarzında heykeller, mey-
veler, tren, saat ve manken sıklıkla görülen ögelerdir. Kızıl Kule, Bir Sokağın
Melankoli ve Gizemi, Aşk Şarkısı (Görsel 4.68) eserlerinden bazılarıdır.
Sürrealizm (Gerçeküstücülük)
Önceleri edebiyatta görülen sürrealist akımı daha sonraları resim sana-
tında da etkili olmuştur. Sürrealist ressamlar; doğanın görünüşünü değil,
insanın bilinçaltında ve rüyalarındaki âlemi göstermek istemişlerdir. Onlara Görsel 4.68
göre gerçek, beş duyu ile algılanan şeylerden başkadır. Aklın değerlendir- Aşk Şarkısı, Giorgio de Chirico
mesi dışında kalan, bilinmeyen güçler vardır. Bu güçler insana baskı
yapmakta, insanlar da bu bilinmeyen güçleri etkilemeye çalışmaktadır.
Yapılacak şey, bu gizli güçleri bulup ortaya çıkarmaktır. Akımının önemli
temsilcileri; Salvador Dali (1904-1989), Marcel Duchamp’tır (1887-1968).
Görsel 4.69
Sahilde Meyve Tabağı,
Salvador Dali
İspanyol ressam Salvador Dali’nin bazı eserleri; Belleğin Azmi, Yüz
Hayaleti ve Sahilde Meyve Tabağı (Görsel 4.69), Haşlanmış Fasulyeli
Yumuşak Yapı, Uyku’dur.
155