Page 156 - Sanat Tarihi -12
P. 156

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE




                                              Aslen Fransız olan Amerikalı sanatçı Marcel Duchamp’ın (1887-1968)
                                           Pop-Art, minimalizm, kavramsal sanat, kübizm ve dadaizme de yol açan
                                           en önemli eseri “Fountain”dir (Görsel 4.70).  Duchamp müzeye yerleştirerek
                                            herhangi  bir  şeyin  müzede  sergilenmesi  ile  “değerli”  hâle  getirilmesi
                                             durumuna ilginç bir eylem üzerinden eleştiri getirir. Sanatçı müzelere
                                               çekilen, yaşamdan kopartılan, düşünceden yoksun, taklitçi ve yansıt-
                                                  macı  sanata  karşı  çıkmıştır.  Sanat  ile  yaşam  arasındaki,  sanat
                                                   yapıtı  ile  izleyici  arasındaki  mesafeyi  yok  eder.  Büyük  Cam,
                                                    Blainville’deki Kilise eserlerindendir.


                                                           Pop-Art

                                                              II.  Dünya  Savaşı  sonrasında  gelişen  ekonominin
                                                           etkisiyle varlığını hissettirmeye başlayan tüketim kültü-
                                                           rü ve zihniyetini yansıtan akımdır. ABD ve İngiltere'de
                                                          soyut dışavurumculuğa tepki gösteren genç sanatçıların
                                                       1960'larda bir akım hâline getirdikleri sanat türüdür. İngilte-
                           Görsel 4.70        re ve ABD'de değişik koşullarda ve birbirinden bağımsız olarak ortaya
                      Fountain, Marcel Duchamp  çıkmıştır. Bu akımın özelliği endüstri toplumunun günlük tüketim eşyaları-
                                           nı, kitlesel iletişim çağının teknikleri ile anlatmaktır.


                                              Amerikalı sanatçı Roy Lichtenstein (1923-1997), akımın önemli sanat-
                                           çıları arasında yer alır. Çizgi romanlardan ya da turistik afişlerden seçtiği
                                           sahneleri öyküsel bağlamlarından soyutlayıp imge olarak almış, olay ve
                                           kahramanları büyük bir yalınlık içinde sunmuştur. Resimleri sanki meka-
                                           nik  bir  şekilde  yapılmış,  bir  grafik  tasarımcının  elinden  çıkmış  gibidir.
                                           1960’larda lamba, çaydanlık ve fincan gibi günlük sıradan nesneleri kulla-
                                                                 narak seramik ve heykeller de yapmıştır. Kafa,
                                                                 Uyuyan Kız (Görsel 4.71), Apollo Tapınağı 1964
                                                                 eserlerindendir.  Diğer  sanatçılar;  Andy  Warol
                                                                 (1928-1987),  Robert  Indiana  (Doğum  1928),
                                                                 John Clem Clark (Doğum 1937),  Robert Com-
                                                                 bas’tır (Doğum 1957).


                                                                    Op-Art

                                                                    Optik  Art  olarak  adlandırılan  bu  akım,
                                                                 1960’larda bazı sanatçıların geometrik şekillerle
                                                                 görsel  yanılsamaları  kullanarak  sanatsal  işler
                                                                 üretmesiyle ortaya çıkmıştır. Renk, biçim, çizgi
                                                                 gibi  ögeleri  ritmik  bir  biçimde  düzenleyerek,
                                                                 görüntüde beklenmedik kamaşmalar ve titreme-
                                                                 ler oluşturarak optik etki bırakmayı amaçlanmış-
                                                                 tır.

                                    Görsel 4.71
                              Uyuyan Kız, Roy Lichtenstein


            156
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161