Page 156 - Sanat Tarihi -12
P. 156
4. AVRUPA SANATI
ÜNİTE
Aslen Fransız olan Amerikalı sanatçı Marcel Duchamp’ın (1887-1968)
Pop-Art, minimalizm, kavramsal sanat, kübizm ve dadaizme de yol açan
en önemli eseri “Fountain”dir (Görsel 4.70). Duchamp müzeye yerleştirerek
herhangi bir şeyin müzede sergilenmesi ile “değerli” hâle getirilmesi
durumuna ilginç bir eylem üzerinden eleştiri getirir. Sanatçı müzelere
çekilen, yaşamdan kopartılan, düşünceden yoksun, taklitçi ve yansıt-
macı sanata karşı çıkmıştır. Sanat ile yaşam arasındaki, sanat
yapıtı ile izleyici arasındaki mesafeyi yok eder. Büyük Cam,
Blainville’deki Kilise eserlerindendir.
Pop-Art
II. Dünya Savaşı sonrasında gelişen ekonominin
etkisiyle varlığını hissettirmeye başlayan tüketim kültü-
rü ve zihniyetini yansıtan akımdır. ABD ve İngiltere'de
soyut dışavurumculuğa tepki gösteren genç sanatçıların
1960'larda bir akım hâline getirdikleri sanat türüdür. İngilte-
Görsel 4.70 re ve ABD'de değişik koşullarda ve birbirinden bağımsız olarak ortaya
Fountain, Marcel Duchamp çıkmıştır. Bu akımın özelliği endüstri toplumunun günlük tüketim eşyaları-
nı, kitlesel iletişim çağının teknikleri ile anlatmaktır.
Amerikalı sanatçı Roy Lichtenstein (1923-1997), akımın önemli sanat-
çıları arasında yer alır. Çizgi romanlardan ya da turistik afişlerden seçtiği
sahneleri öyküsel bağlamlarından soyutlayıp imge olarak almış, olay ve
kahramanları büyük bir yalınlık içinde sunmuştur. Resimleri sanki meka-
nik bir şekilde yapılmış, bir grafik tasarımcının elinden çıkmış gibidir.
1960’larda lamba, çaydanlık ve fincan gibi günlük sıradan nesneleri kulla-
narak seramik ve heykeller de yapmıştır. Kafa,
Uyuyan Kız (Görsel 4.71), Apollo Tapınağı 1964
eserlerindendir. Diğer sanatçılar; Andy Warol
(1928-1987), Robert Indiana (Doğum 1928),
John Clem Clark (Doğum 1937), Robert Com-
bas’tır (Doğum 1957).
Op-Art
Optik Art olarak adlandırılan bu akım,
1960’larda bazı sanatçıların geometrik şekillerle
görsel yanılsamaları kullanarak sanatsal işler
üretmesiyle ortaya çıkmıştır. Renk, biçim, çizgi
gibi ögeleri ritmik bir biçimde düzenleyerek,
görüntüde beklenmedik kamaşmalar ve titreme-
ler oluşturarak optik etki bırakmayı amaçlanmış-
tır.
Görsel 4.71
Uyuyan Kız, Roy Lichtenstein
156