Page 151 - Sanat Tarihi -12
P. 151
AVRUPA SANATI 4.
ÜNİTE
Akımın diğer temsilcileri; Eugene Delacroix (Eguen Delakro)
(1798-1863), John Constable (Con Konsteybıl) (1776-1837), Caspar David
Friedrich (Kespır Deyvid Firederik) (1774-1840), William Turner’dır
(Vilyım Törnır) (1775-1851).
Görsel 4.57
Ornans’ta Cenaze,
Gustave Courbet
Realizm ( Gerçekçilik)
19. yüzyılın ortalarında ortaya çıkan realist akım şimdiki anı ve ortamı
yüceltmiş, gerçeği olduğu gibi yansıtmaya çalışmıştır. Gerçekçi anlayış,
aynı fotoğrafta olduğu gibi doğaya sadık kalarak aynen yansıtmaktan
yanadır. Hayatın neşe ile inançla ve eleştirisiz olduğu gibi kabulü, bundan
önce hiçbir dönemde görülmemiştir. Realistler genellikle yoksulları,
işçileri, köylüleri ve gündelik yaşamın en basit gerçeklerini hiçbir duygu-
sallığa ve yüceltmeye girişmeden olduğu gibi yansıtmaya çalışmışlardır.
Realizmin önderi Gustave Courbet (Gustav Korbe), (1819-1877) için
resim somut bir sanattır ve sadece gerçek olanı içermektedir. Köy konula-
rını, halk yaşamını ve yöresel görünümleri konu alan resimlerinde
figürlere alışılmadık bir büyüklük ve saygınlık kazandırmıştır. Eserle-
rinden bazıları; Günaydın Bay Courbet, Taş Kırıcılar, Yün Eğiren Kadı-
nın Uykusu, Ornans’ta Cenaze (Görsel 4.57), Baudelaire’in Portresi’dir.
Akımın diğer temsilcileri: Honoré Daumıer (Honor Daumiyer),
(1808-1879), Jean-François Millet’tir (Milet) (1814-1875).
Empresyonizm (İzlenimcilik)
Resimde 19. yüzyılın ikinci yarısında Fransa’da başlayan ve daha
sonra diğer ülkelere yayılan sanat akımına verilen addır. Adını,
Claude Monet’in (Kıladyo Mone) 1874 yılında sergilenen “İzlenim
(Empresyon): Gün Doğumu” adlı eserinden alan akım, resim sanatında Görsel 4.58
teknik anlamda bir devrim yaratmıştır (Görsel 4.58). Empresyonistler İzlenim: Gün Doğumu, Claude Monet
birbirinden ayrı, tek tek fırça vuruşlarıyla ve saf prizmatik renkleri kulla-
narak açık havada resim yapmışlardır. Amaçları ışığın değişen etkilerini
yakalayarak, bunu canlılıkla ve yoğunlukla resimlerinde yansıtmaktır.
151