Page 157 - Sanat Tarihi -12
P. 157

AVRUPA SANATI         4.
                                                                                                     ÜNİTE




                Akımın önemli sanatçılarından Bridget Riley (1931-...), resminde kullan-
             dığı  ögeleri,  doğanın  bir  parçası  olarak  görmüştür.  Kompozisyonlarında
             genellikle ortak merkezli daireleri tercih ederek daha çok basit geometrik
             sanatçının yapıtları arasındadır. “Karelerdeki Hareket” (Görsel 4.72), “Blaze”,
             “Düşme” yapıtları arasındadır. Nicolas Schöffer (Nikola Söfe) (1912-1992) ve
             Victor Vaserley (1908-1997) akımın önemli sanatçılarındandır.


                Minimalizm

                19.  yüzyılın  ikinci  yarısında  ortaya  çıkan  akım,  bir  fikri  minimum
             sayıda renk, değer, biçim, çizgi ve dokuya indirgeyerek vurgulamak olarak
             tanımlanabilir.  Minimalist  eserler  temelde  yalın  ifade dilleriyle, sade ve
             geometrik biçimleriyle ön plana çıkmaktadır. Akımının en önemli sanatçıları       Görsel 4.72
             arasında  Carl Andre  (1935-...),  Robert  Morris  (1931-...),  Richard  Serra   Karelerdeki Hareket, Bridget Riley
             (1939-...), Dan Flavin (1933-1996) sıralanabilir.

                Kavramsal,  performans,  arazi  ve  enstalasyon  sanatına  (Çevreden
             bağımsız  bir  sanat  nesnesi  içermeyip  belirli  bir  mekân  için  yaratılan,
             mekânın  niteliklerini  kullanıp  irdeleyen  ve  izleyici  katılımının  temel
             gereklilik olduğu bir sanat türü.) ilham kaynağı olan minimalizm akımında
             Dan Flavin en önemli sanatçılar arasında yer alır. Flavin genellikle çeşitli
             renklerdeki lambaları, karartılmış yüzeylerin köşelerine yerleştirerek ya da
             duvar boyunca diziler oluşturacak şekilde kullanmıştır. Sanatçının eserleri;
             İkon V, Pembe, Sarı, Mavi ve Yeşil Floresan’dır (Görsel 4.73).

                Kavramsal Sanat                                                                Görsel 4.73
                                                                                    Pembe, Sarı, Mavi veYeşil Floresan, Dan Flavin
                1960'lı  yıllardan  sonra  sanat  ortamında  yaşanan  belki  de  en  büyük
             değişim, sanatın nesneye olan gereksiniminin tartışılmaya başlanmasıdır.
             Tekil  nesneyi  dışlayarak  yerine  düşünceyi  koyan  kavramsal  sanatçılar;
             belgeler,  fotoğraflar,  haritalar,  taslaklar,  videolar  vb.  “taşıyıcı  araçlar”
             kullanarak sanatın geleneksel tanımını ve biçimini sorgulayan bir devrim
             gerçekleştirmişlerdir.


                Yapıtlarıyla seyirciye kavramlar ve analizler öneren kavramsal sanatçı-
             lar, seyirciyi bunları anlamaya, çözmeye, kendi düşüncesiyle tamamlama-
             ya çağırırlar. Kavramsal sanat üreten kişi için o eserin beğenilmesi, estetik
             bir değeri olması önemli değildir. O yapıtın akla seslenmesi, bir şey anlatı-
             yor olması ve bir fikrin, bir düşüncenin izleyici tarafından yakalanması
             amaçlanmaktadır.  Joseph  Kosuth  (Cosep  Koust)  (1945-...)  akımın  en
             önemli  temsilcilerindendir.  Eserlerinden  bazıları;  Bir  ve  Üç  Sandalye
             (Görsel 4.74), Beş Renkte Beş Kelime, Söylenmeyenin Oyunu, Üç Tabu-
                                                                                               Görsel 4.74
             re’dir. Diğer sanatçılar; Javacheff Christo (Cavasif Cristo) (1935-...), Wolf   Bir ve Üç Sandalye, Joseph Kosuth
             Vostell (1932-1998), Sol Lewitt’tir (Sol Levi) (1928-2007).






                                                                                                           157
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162