Page 157 - Sanat Tarihi -12
P. 157
AVRUPA SANATI 4.
ÜNİTE
Akımın önemli sanatçılarından Bridget Riley (1931-...), resminde kullan-
dığı ögeleri, doğanın bir parçası olarak görmüştür. Kompozisyonlarında
genellikle ortak merkezli daireleri tercih ederek daha çok basit geometrik
sanatçının yapıtları arasındadır. “Karelerdeki Hareket” (Görsel 4.72), “Blaze”,
“Düşme” yapıtları arasındadır. Nicolas Schöffer (Nikola Söfe) (1912-1992) ve
Victor Vaserley (1908-1997) akımın önemli sanatçılarındandır.
Minimalizm
19. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan akım, bir fikri minimum
sayıda renk, değer, biçim, çizgi ve dokuya indirgeyerek vurgulamak olarak
tanımlanabilir. Minimalist eserler temelde yalın ifade dilleriyle, sade ve
geometrik biçimleriyle ön plana çıkmaktadır. Akımının en önemli sanatçıları Görsel 4.72
arasında Carl Andre (1935-...), Robert Morris (1931-...), Richard Serra Karelerdeki Hareket, Bridget Riley
(1939-...), Dan Flavin (1933-1996) sıralanabilir.
Kavramsal, performans, arazi ve enstalasyon sanatına (Çevreden
bağımsız bir sanat nesnesi içermeyip belirli bir mekân için yaratılan,
mekânın niteliklerini kullanıp irdeleyen ve izleyici katılımının temel
gereklilik olduğu bir sanat türü.) ilham kaynağı olan minimalizm akımında
Dan Flavin en önemli sanatçılar arasında yer alır. Flavin genellikle çeşitli
renklerdeki lambaları, karartılmış yüzeylerin köşelerine yerleştirerek ya da
duvar boyunca diziler oluşturacak şekilde kullanmıştır. Sanatçının eserleri;
İkon V, Pembe, Sarı, Mavi ve Yeşil Floresan’dır (Görsel 4.73).
Kavramsal Sanat Görsel 4.73
Pembe, Sarı, Mavi veYeşil Floresan, Dan Flavin
1960'lı yıllardan sonra sanat ortamında yaşanan belki de en büyük
değişim, sanatın nesneye olan gereksiniminin tartışılmaya başlanmasıdır.
Tekil nesneyi dışlayarak yerine düşünceyi koyan kavramsal sanatçılar;
belgeler, fotoğraflar, haritalar, taslaklar, videolar vb. “taşıyıcı araçlar”
kullanarak sanatın geleneksel tanımını ve biçimini sorgulayan bir devrim
gerçekleştirmişlerdir.
Yapıtlarıyla seyirciye kavramlar ve analizler öneren kavramsal sanatçı-
lar, seyirciyi bunları anlamaya, çözmeye, kendi düşüncesiyle tamamlama-
ya çağırırlar. Kavramsal sanat üreten kişi için o eserin beğenilmesi, estetik
bir değeri olması önemli değildir. O yapıtın akla seslenmesi, bir şey anlatı-
yor olması ve bir fikrin, bir düşüncenin izleyici tarafından yakalanması
amaçlanmaktadır. Joseph Kosuth (Cosep Koust) (1945-...) akımın en
önemli temsilcilerindendir. Eserlerinden bazıları; Bir ve Üç Sandalye
(Görsel 4.74), Beş Renkte Beş Kelime, Söylenmeyenin Oyunu, Üç Tabu-
Görsel 4.74
re’dir. Diğer sanatçılar; Javacheff Christo (Cavasif Cristo) (1935-...), Wolf Bir ve Üç Sandalye, Joseph Kosuth
Vostell (1932-1998), Sol Lewitt’tir (Sol Levi) (1928-2007).
157