Page 145 - Sanat Tarihi -12
P. 145

AVRUPA SANATI         4.
                                                                                                     ÜNİTE






                Heykel

                Barok heykelinin en önemli özelliği hareketlilik ve anlatım gücüdür.
             Hareket, heykel üstüne düşen ışıkla sürekli yenilenir. Barok heykeli çok
             yönden algılanmak üzere düzenlenmiştir ve izleyiciyi çevresinde dolaşmaya
             zorlar. Barok heykeli insanın bütün ruh hâllerini yansıtır. Elbise kıvrımlarının
             vücut  hareketine  uyması,  kompozisyonda  yaratılan  uyum  dikkat  çeker.
             Heykellerde tunç, beyaz ve renkli mermerler kullanılmıştır.


                Barok heykelciliğini İtalya’da Bernini, Alessandro Algardi; İspanya’da
             Gregorio Hernandez; Fransa’da Pierre Puget ve Almanya’da ise Andreas
             Schlütter temsil eder.

                              Gian Lorenzo Bernini (1598-1680)


                              Barok Çağ’ın en ünlü heykelcisidir. Resim, heykel ve
                           mimarlık  gibi  çeşitli  sanat  dallarında  yapıtları  vardır.
                           Sanatçı, Barok üslubun belirgin nitelikleri olan büyüklük
                           ve görkemi kusursuz bir uyum ve denge içerisinde vermeye
             özen göstermiştir. Genç yaşta Roma'ya gelmiş ve ölünceye kadar burada
             kalarak  çok  önemli  mimarlık  eserler  ve  heykeller  yapmıştır. Altmış  yıl
             tükenmeyen  bir  güçle  aralıksız  çalışmış,  Roma’yı  değerinden  bir  şey
             yitirmeyen eserlerle donatmış, ünü bütün Avrupa'yı sarmıştır. Roma mey-
             danlarını süsleyen çeşmelerinde hareketli figürleri etkili biçimde düzenle-
             miştir (Görsel 4.43). Bernini grup kompozisyonlarında olduğu kadar büst
             yapımında da usta bir sanatçıdır. 1651 yılında yaptığı büstte soylu kişiler-
             den I. Francesco’yu zengin dökümlü giysisi ve lüleli peruğuyla görkemli
             bir  biçimde  betimlemiştir. Ayrıca  eserinde  Francesco’nun  yüzünü  onun
             kişiliğini yansıtan bir gerçekçilikle işlediği görülür. Bu yapıtta ince işçilik   Görsel 4.43
             ile ifade gücünün tam bir uyumu söz konusudur (Görsel 4.44).               Triton Çeşmesi, Bernini, İtalya


                                              Barok heykel sanatına bir başka örnek
                                           de Alman heykelci Andreas Schlüter’in
                                           atlı  anıtıdır.  Bu  yapıt,  Berlin  Krallık
                                           Sarayı’nın önüne konulmak üzere tasar-
                                           lanmıştır. Bu anıt ünümüzde Charlotten-
                                           burg  Sarayı’nda  bulunmaktadır.  Röne-
                                           sans’ın statik anıtsallığı burada dinamik
                                           bir görünüme dönüşmüştür. Atın yeleleri
                                           ve elektörün bol giysileri rüzgarla uçuş-
                                           makta,  daha  canlı  bir  görünüm  yarat-
                                           maktadır.  Anıtın  kaidesine  de  Röne-
                                           sans’ın  sade  anlatımından  farklı  olarak
                                           hareketli figür grupları yerleştirilmiş ve
                       Görsel 4.45         dinamik  etki  bir  kat  daha  güçlendiril-
                 Büyük  Friedrich (Elektör) Anıtı,                                           Görsel 4.43
                  Andreas Schlüter, Almanya  miştir (Görsel 4.45).                       I. Francesco, Bernini, İtalya

                                                                                                           145
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150