Page 144 - Sanat Tarihi -12
P. 144
4. AVRUPA SANATI
ÜNİTE
İtalyan mimar Carlo Maderno (1556-1629) Roma’da kendi proje ve
planına göre yapımını tamamladığı en önemli eseri Santa Maria della
Vittoria Kilisesi’dir (Görsel 4.40). Mimar Jules Hardouin Mansart
(1646-1708) Versailles Sarayı’nın (Görsel 4.41) küçük kilisesi ve aynalı
galerisi gibi bazı bölümlerini yapmıştır. Ayrıca Avusturyalı Mimar Fischer
von Erlach’ın 17. yüzyılın ikinci yarısında yaptığı Viyana’daki Schönbrun
Sarayı, Guarino Guarini (Carignano Sarayı, San Lorenzo Kilisesi) ve
Filippo Juvarra’nın (Madama Sarayı’nın cephesi ve merdiveni) eserleri
Barok mimarisinin örnekleri arasındadır. Mimaride hiçbir dönemde olma-
dığı kadar çok süslemeye yer verilmiştir. Kilise, asiller, burjuva gösteriş
yarışına girmiş, abartılı hacim ve dekorlar kullanarak görkem ve güç etkisi
yaratmaya çalışılmıştır.
Görsel 4.40
Santa Maria della Vittoria Kilisesi, İtalya
18. yüzyıl ortalarında başta Fransa olmak üzere tüm Avrupa’da çok süslü ve
hareketli bir sanatı tanımlayan rokoko tarzı yayılmıştır. Rönesans’tan itibaren
inşa edilen süslü çeşmelerden esinlenilen rokoko tarzı, adını bu süslemelerde
kullanılan kaya ve deniz kabuklarından almıştır. 15 ve 16. Louis Dönemi’nde
Barok üsluba bağlı olarak gelişmiş ve dekorasyonla sınırlı kalmıştır.
Görsel 4.41
Versailles Sarayı,
Fransa
Herhangi bir düzene bağlı olmayan, simetrik düzenleri reddeden rokokonun
özelliği; saraylarda ve varlıklı kişilerin konutlarında abartılı bezenmiş
tavan resimleri, süslü heykeller ve biblolar, gösterişli mobilyalardır. Resim,
müzik ve edebiyat üslubu da olan rokoko tarzı Fransa’da doğmasına rağmen
en güçlü örneklerini Almanya’da vermiştir (Görsel 4.42).
1730 - 1850 yılları arasında etksn gösteren Barok üsluplu İstanbul yapıları
hakkında blg toplayarak br sunum hazırlayınız.
Görsel 4.42
Ottobeuren Bazilikası, Almanya
144