Page 144 - Sanat Tarihi -12
P. 144

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE





                                               İtalyan mimar Carlo Maderno (1556-1629) Roma’da kendi proje ve
                                           planına  göre  yapımını  tamamladığı  en  önemli  eseri  Santa  Maria  della
                                           Vittoria  Kilisesi’dir  (Görsel  4.40).  Mimar  Jules  Hardouin  Mansart
                                           (1646-1708) Versailles Sarayı’nın (Görsel 4.41) küçük kilisesi ve aynalı
                                           galerisi gibi bazı bölümlerini yapmıştır. Ayrıca Avusturyalı Mimar Fischer
                                           von Erlach’ın 17. yüzyılın ikinci yarısında yaptığı Viyana’daki Schönbrun
                                           Sarayı,  Guarino  Guarini  (Carignano  Sarayı,  San  Lorenzo  Kilisesi)  ve
                                           Filippo  Juvarra’nın  (Madama  Sarayı’nın  cephesi  ve  merdiveni)  eserleri
                                           Barok mimarisinin örnekleri arasındadır. Mimaride hiçbir dönemde olma-
                                           dığı kadar çok süslemeye yer verilmiştir. Kilise, asiller, burjuva gösteriş
                                           yarışına girmiş, abartılı hacim ve dekorlar kullanarak görkem ve güç etkisi
                                           yaratmaya çalışılmıştır.
                    Görsel 4.40
           Santa Maria della Vittoria Kilisesi, İtalya
                                              18. yüzyıl ortalarında başta Fransa olmak üzere tüm Avrupa’da çok süslü ve
                                           hareketli bir sanatı tanımlayan rokoko tarzı yayılmıştır. Rönesans’tan itibaren
                                           inşa edilen süslü çeşmelerden esinlenilen rokoko tarzı, adını bu süslemelerde
                                           kullanılan kaya ve deniz kabuklarından almıştır. 15 ve 16. Louis Dönemi’nde
                                           Barok üsluba bağlı olarak gelişmiş ve dekorasyonla sınırlı kalmıştır.







                          Görsel 4.41
                       Versailles Sarayı,
                             Fransa




                                              Herhangi bir düzene bağlı olmayan, simetrik düzenleri reddeden rokokonun
                                           özelliği;  saraylarda  ve  varlıklı  kişilerin  konutlarında  abartılı  bezenmiş
                                           tavan resimleri, süslü heykeller ve biblolar, gösterişli mobilyalardır. Resim,
                                           müzik ve edebiyat üslubu da olan rokoko tarzı Fransa’da doğmasına rağmen
                                           en güçlü örneklerini Almanya’da vermiştir (Görsel 4.42).

                                               1730 - 1850 yılları arasında etksn gösteren Barok üsluplu İstanbul yapıları
                                               hakkında blg toplayarak br sunum hazırlayınız.




















                                                                        Görsel 4.42
                                                                 Ottobeuren Bazilikası, Almanya
            144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149