Page 140 - Sanat Tarihi -12
P. 140

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE




                                              Sandro Botticelli (1445-1510)

                                              Rönesans  resminin  öncülerinden  biri  olarak  dikkati
                                           çeken sanatçının ışık, pastel renkler  ve coşkulu figürlerle
                                           bezediği  resimler,  izleyiciye  olağanüstü  bir  canlılık  ve
                                           hareketlilik duygusu verir. Seçtiği konu ve renk uyumunda
                                           tabiata özenmekten çok kendi duyuş tarzını canlandırmaya
                                           çalışmıştır. Resimlerinde daha çok mitolojik öyküler, klasik çağ öyküleri
                                           ve dinsel konuları işlemiştir.
                  Görsel 4.32
         Müneccim Kralların Tapınması, Botticelli  Botticelli, Rönesans resim sanatının gelişmesinde büyük rol oynamış-
                                           tır. Yapıtlarında konturlara (çizgilere) ağırlık vererek oluşturduğu figürleri
                                           yumuşak ve zarif bir uyuma sahiptir. Müneccim Kralların Tapınması (Gör-
                                           sel 4.32) ve Venüs’ün Doğuşu en tanınmış eserlerindendir .


                                              Raphael Sanzio (1483-1520)

                                              Genç  yaşta  ölen  İtalyan  sanatçı  hem  resim  hem  de
                                           mimaride  çok  sayıda  tablo  ve  fresk  yapmıştır.  Rönesans
                                           kültürüne ait sağlam bir anatomi ve perspektif bilgisi ile
                                           ruhsal anlatım gücüne sahiptir. Dışarıdan  gelen  etkilere
                                           son  derecede  açık  bir  sanatçı  olması  ve  ustaca  sentezler
                                           yapması, onu Antik-Klasik Yunan sanatındaki ideal güzellik düşüncesine
                                           yönlendirmiştir.

                                              Raphael (Rafael)  bu dünyaya ait olan değerleri ve gerçek olanı, kutsal
                                           kabul ederek bu düşüncelerini resimlerine yansıtmıştır. Dinsel, mitolojik
                                           konular ve portre, sanatçının başlıca çalışma konularıdır. Önemli eserleri;
                  Görsel 4.33              Atina Okulu, Meryemin Evliliği (Görsel 4.33), Aziz Altars’ın Zaferi’dir.
             Meryem’in Evliliği, Raphael
                                              Jan Van Eyck (1390-1441)


                                              Hollandalı ressam Jan Van Eyck’ın (Jan Van Eyk) en
                                           büyük  özelliği,  Orta  Çağ  geleneklerinden  ayrılan  ilk
                                           ressam olmasıdır. Yağlı boya karışımını geliştirerek resim-
                                           lerindeki  ışık  etkilerini  ve  ince  ayrıntıları  daha  başarılı
                                           yansıtmıştır. Ayrıca boyaların uzun süre kararmadan, renk-
                                           lerin  canlı kalmasını sağlamıştır.


                                              “Arnolfi’nin  Düğünü”  adlı  eserinde,  evlenme  anının  resmedilmesi
                                           nedeniyle  sanatçı,  bu  önemli  anı  bir  şahit  gibi  kaydetmiştir.  Tablonun
                                           göze çarpan bir yerine Johannes de eyck fuit hic (Jan Van Eyk da buraday-
                                           dı) diye yazmasının sebebi bu durumu açıklar niteliktedir. Odanın arka-
                                           sındaki aynada, ressam ve şahit görünmektedir. Tarihte ilk kez sanatçı, bir
                                           görgü tanığı durumuna gelmiştir (Görsel 4.34). Önemli eserleri: Kırmızı
                                           Türbanlı  Adam  Portresi,  Şansölye  Rolin  Meryemi,  Bir  Kuyumcunun
                  Görsel 4.34              Portresi’dir.
              Arnol’nin Düğünü, Eyk

            140
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145