Page 140 - Sanat Tarihi -12
P. 140
4. AVRUPA SANATI
ÜNİTE
Sandro Botticelli (1445-1510)
Rönesans resminin öncülerinden biri olarak dikkati
çeken sanatçının ışık, pastel renkler ve coşkulu figürlerle
bezediği resimler, izleyiciye olağanüstü bir canlılık ve
hareketlilik duygusu verir. Seçtiği konu ve renk uyumunda
tabiata özenmekten çok kendi duyuş tarzını canlandırmaya
çalışmıştır. Resimlerinde daha çok mitolojik öyküler, klasik çağ öyküleri
ve dinsel konuları işlemiştir.
Görsel 4.32
Müneccim Kralların Tapınması, Botticelli Botticelli, Rönesans resim sanatının gelişmesinde büyük rol oynamış-
tır. Yapıtlarında konturlara (çizgilere) ağırlık vererek oluşturduğu figürleri
yumuşak ve zarif bir uyuma sahiptir. Müneccim Kralların Tapınması (Gör-
sel 4.32) ve Venüs’ün Doğuşu en tanınmış eserlerindendir .
Raphael Sanzio (1483-1520)
Genç yaşta ölen İtalyan sanatçı hem resim hem de
mimaride çok sayıda tablo ve fresk yapmıştır. Rönesans
kültürüne ait sağlam bir anatomi ve perspektif bilgisi ile
ruhsal anlatım gücüne sahiptir. Dışarıdan gelen etkilere
son derecede açık bir sanatçı olması ve ustaca sentezler
yapması, onu Antik-Klasik Yunan sanatındaki ideal güzellik düşüncesine
yönlendirmiştir.
Raphael (Rafael) bu dünyaya ait olan değerleri ve gerçek olanı, kutsal
kabul ederek bu düşüncelerini resimlerine yansıtmıştır. Dinsel, mitolojik
konular ve portre, sanatçının başlıca çalışma konularıdır. Önemli eserleri;
Görsel 4.33 Atina Okulu, Meryemin Evliliği (Görsel 4.33), Aziz Altars’ın Zaferi’dir.
Meryem’in Evliliği, Raphael
Jan Van Eyck (1390-1441)
Hollandalı ressam Jan Van Eyck’ın (Jan Van Eyk) en
büyük özelliği, Orta Çağ geleneklerinden ayrılan ilk
ressam olmasıdır. Yağlı boya karışımını geliştirerek resim-
lerindeki ışık etkilerini ve ince ayrıntıları daha başarılı
yansıtmıştır. Ayrıca boyaların uzun süre kararmadan, renk-
lerin canlı kalmasını sağlamıştır.
“Arnolfi’nin Düğünü” adlı eserinde, evlenme anının resmedilmesi
nedeniyle sanatçı, bu önemli anı bir şahit gibi kaydetmiştir. Tablonun
göze çarpan bir yerine Johannes de eyck fuit hic (Jan Van Eyk da buraday-
dı) diye yazmasının sebebi bu durumu açıklar niteliktedir. Odanın arka-
sındaki aynada, ressam ve şahit görünmektedir. Tarihte ilk kez sanatçı, bir
görgü tanığı durumuna gelmiştir (Görsel 4.34). Önemli eserleri: Kırmızı
Türbanlı Adam Portresi, Şansölye Rolin Meryemi, Bir Kuyumcunun
Görsel 4.34 Portresi’dir.
Arnol’nin Düğünü, Eyk
140