Page 138 - Sanat Tarihi -12
P. 138
4. AVRUPA SANATI
ÜNİTE
Bunarotti Michelangelo (1475-1564)
İtalyan Rönesansı’nda mimar, ressam, heykeltıraş, ve
şair olarak her dalda başarılı olmuş çok yönlü bir sanatçıdır.
Büyük bir anatomi ustası olan sanatçının yaptığı heykel-
lerde bol ve yumuşak elbise kıvrımları, ışık gölge
oyunları, abartıya kaçmayan kuvvetli bir insan
anatomisi hemen dikkati çeker.
Pieta adlı heykeli Rönesans’ın en ba-
şarılı yapıtlarından biridir (Görsel 4.26).
Sanatçı eserinde, çarmıhtan indiril-
dikten sonra Meryem’in dizleri
üzerinde yatan ölü İsa’yı konu
edinmiştir.
Sanatçının önemli bir
diğer yapıtı da Musa Hey-
keli’dir. Eser güçlü gövde-
Görsel 4.26 si ve kendinden emin duru-
Pieta Heykeli, Michelangelo şuyla ideal Rönesans insa-
nının görüntüsünü sunar (Görsel 4.27).
Bazı eserleri: Bruges Madonna, Sistine
Şapeli Freskleri’dir.
Görsel 4.27
Musa heykeli, Michelangelo
Resim
Rönesans’la birlikte sanatçı yaptığı eseri imzalayarak kendi kimliğini
ortaya koymaya başlamıştır. Bu dönemde insanın ön plana çıkmasıyla
portre ve anatomi sanatçıların resimlerine konu olmuştur. Kutsal kavramla-
rın temsili yapıldığı Orta Çağ doğa resmine karşın doğanın gözlemine
dayanan açık hava resmi önem kazanmıştır. Aynı zamanda tuval, yani bez
üzerine yapılan resim ve yağlı boya da keşfedilmiştir. Çeşitlenen konular
yanında ressamlar kendi düşüncelerini de
resimlerine yansıtma özgürlüğünü Rönesans
ile kazanmıştır.
Giotto di Bondone (1266-1337)
Giotto, daha 14. yüzyıl başla-
Görsel 4.28 rında yeniden doğuş (Rönesans)
Mısır’a Kaçış, müjdesini veren bir sanatçıdır.
Giotto
Orta Çağ’ın yüzeysel resim anlayı-
şını değiştirmiş, kiliselerde yaptığı
fresklerindeki perspektif ve derin-
lik kavramlarını resme katmıştır. Giotto’nun
çalışmalarında figürler anıtsal nitelikte olup resme
hacim olgusu kazandırmıştır (Görsel 4.28).
138