Page 138 - Sanat Tarihi -12
P. 138

4.         AVRUPA SANATI
             ÜNİTE




                                              Bunarotti Michelangelo (1475-1564)

                                              İtalyan  Rönesansı’nda  mimar,  ressam,  heykeltıraş,  ve
                                           şair olarak her dalda başarılı olmuş çok yönlü bir sanatçıdır.
                                            Büyük bir anatomi ustası olan sanatçının yaptığı heykel-
                                              lerde  bol  ve  yumuşak  elbise  kıvrımları,  ışık  gölge
                                                oyunları,  abartıya  kaçmayan  kuvvetli  bir  insan
                                                  anatomisi hemen dikkati çeker.


                                                        Pieta adlı heykeli Rönesans’ın en ba-
                                                      şarılı yapıtlarından biridir (Görsel 4.26).
                                                      Sanatçı  eserinde,  çarmıhtan  indiril-
                                                        dikten  sonra  Meryem’in  dizleri
                                                        üzerinde yatan ölü İsa’yı konu
                                                         edinmiştir.


                                                             Sanatçının  önemli  bir
                                                          diğer yapıtı da Musa Hey-
                                                         keli’dir. Eser güçlü gövde-

           Görsel 4.26                                 si ve kendinden emin duru-
           Pieta Heykeli, Michelangelo               şuyla  ideal  Rönesans  insa-
                                           nının  görüntüsünü  sunar  (Görsel  4.27).
                                           Bazı  eserleri:  Bruges  Madonna,  Sistine
                                           Şapeli Freskleri’dir.
                                                                                               Görsel 4.27
                                                                                          Musa heykeli, Michelangelo
                                              Resim

                                              Rönesans’la birlikte sanatçı yaptığı eseri imzalayarak kendi kimliğini
                                           ortaya  koymaya  başlamıştır.  Bu  dönemde  insanın  ön  plana  çıkmasıyla
                                           portre ve anatomi sanatçıların resimlerine konu olmuştur. Kutsal kavramla-
                                           rın  temsili  yapıldığı  Orta  Çağ  doğa  resmine  karşın  doğanın  gözlemine
                                           dayanan açık hava resmi önem kazanmıştır. Aynı zamanda tuval, yani bez
                                           üzerine yapılan resim ve yağlı boya da keşfedilmiştir. Çeşitlenen konular
                                                                   yanında  ressamlar  kendi  düşüncelerini  de
                                                                   resimlerine  yansıtma  özgürlüğünü  Rönesans
                                                                   ile kazanmıştır.


                                                                      Giotto di Bondone (1266-1337)

                                                                      Giotto, daha 14. yüzyıl başla-

                Görsel 4.28                                        rında  yeniden  doğuş  (Rönesans)
               Mısır’a Kaçış,                                      müjdesini  veren  bir  sanatçıdır.
                   Giotto
                                                                   Orta Çağ’ın yüzeysel resim anlayı-
                                                                   şını değiştirmiş, kiliselerde yaptığı
                                                                   fresklerindeki perspektif ve derin-
                                                                   lik  kavramlarını  resme  katmıştır.  Giotto’nun
                                                                   çalışmalarında figürler anıtsal  nitelikte olup resme
                                                                   hacim olgusu kazandırmıştır (Görsel 4.28).
            138
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143