Page 143 - Sanat Tarihi -12
P. 143

AVRUPA SANATIVRUPA SANATI
                                                                                 A                   04.4.
                                                                                                     ÜNİTE
                                                                                                     ÜNİTE

                                                        4.5. BAROK SANATI

                17-18.  yüzyıllar,  Rönesans  sanatının  yerini  alan  Barok  üslup,  sanat
             dünyasına büyük bir serbestlik ve heyecan getirmiştir. Düzgün olmayan
             inci anlamındaki Barok üslubun en belirgin özelliği son derece ayrıntılı,
             süslü ve gösterişli olmasıdır. Barok, Roma’da gelişmiş oradan bütün Avru-
             pa’ya  yayılmıştır.  Barok  sanat;  edebiyatta,  mimaride,  müzik,  resim  ve   Bunu biliyor musunuz ?
             heykel sanatında kendine özgü bir anlayışıyla ortaya çıkmıştır. Rönesans’ın
             getirmiş olduğu simetriye karşıt olarak asimetriği, temel geometrik biçimle-
             re karşıt olarak eğrisel biçimleri, durağanlığa karşıt olarak hareketi üstün
             tutan bir anlayıştır.


                                    5.5.1. Barok Sanatının Genel Özellikleri

                Mimari
                                                                                       18. yüzyıldan tbaren Osmanlı
                Rönesans mimarisinde görülen düz hatların yerini çeşitli kıvrılmalar,   mmarsnn Batı etksne grme-
             bükülmeler (c, s gibi) almıştır. Yapı planları yine bazilikal, yatay eksenli-  syle İstanbul’da Barok tarzı mmar-
                                                                                       lık eserlernn en öneml örneğ
             dir. Ayrıca yapılarda eğri çizgi ve alanlar kullanılarak ışığa bağlı bir hare-  Nur-u Osmaniye Camii’dir.
             ketin yaratılmasına olanak sağlanmış ve yapıya ritm katılmıştır.

                Barok mimarisi Antik Çağ Yunan ve Roma sanatından etkilenmekle
             beraber çatı ve cephe sistemlerinde bulunan kıvrımlı sütunlar ve görkemli
             alınlıklar  bakımından  farklılıklar  göstermektedir.  Mimaride  heykel  ve
             resmin kaynaşması üslubu devam etmiştir. Kubbe içleri ve tavanlar abartılı
             ve karmaşık perspektif kullanımıyla gerçekleştirilmiş resimlerle sonsuz-
             luk amaçlanmış, gösterişli insan tasvirleriyle çeşitli biçim ve çiçek formla-
             rındaki kabartmalarla süslenmiştir. Barok Dönem’de alabildiğince geniş
             meydanlar, kavisli merdiven formları ve çeşme mimarisine önem veril-
             miştir. Barok mimarlığının önemli mimarları arasında Francesco Borromini,
             Carlo Maderno (Karlo Maderno) , Jules Hardouin Mansart (Cul Hardoin                Görsel 4.39
                                                                                                San Carlo Kilisesi, İtalya
             Mansart)  gibi mimarlar vardır.

                Francesco  Borromini (1599-1667)


                              Barok mimarlık üslubunun büyük ustalarından biri olan
                           İtalyan sanatçı, bir taş yontucusu olarak mesleğe başlamış-
                           tır. Binaların içivne ışığı gereğince verebilmesi, klasik
                           üsluptaki sütunların oluşturduğu olağanüstü perspektif
                           anlatımı onun ustalığının göstergesidir.

                Mimarlığını  yaptığı  Roma’daki  San  Carlo  Kilisesi,  Yüksek
             İtalyan  Baroku’nun  en  görkemli  yapılarındandır  (Görsel  4.39).
             Küçük ve elverişsiz bir arsaya çok ustaca yerleştirdiği bu kilise ve
             avlulu bir manastırdan oluşan yapı grubu, günün her saatinde deği-
             şik  gölge-ışık  oyunlarına  olanak  verecek  biçimde  hareketli  bir
             düzene sahiptir. San İvo Kilisesi, St. Agnese Kilisesi mimarın diğer
             önemli eserlerindendir.

                                                                                                           143
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148