Page 23 - Sanat Tarihi -12
P. 23

SANAT TARİHİNE GİRİŞ       1.
                                                                                                      ÜNİTE

                  1.4. ATATÜRK’ÜN SANATA VE SANATÇIYA VERDİĞİ ÖNEM
                                                                                                  Etkinlik

                         Atatürk’le ilgili verilen metinleri okuduktan sonra onun sanat ve sanatçıya bakış açısını yorumlayınız.


                    NEYYİRE NEYİR ANLATIYOR

                    Bir gece Dolmabahçe’den Atatürk’ün Şehir Tiyatrolarına geleceği haber verildi. Ben de karşı-
                 lamak için hazırdım. Fakat, Paşa gecikti. Muhsin Ertuğrul kendisini beklemeden perdeyi saniyesi
                 saniyesine açıp oyunu başlattı. Atatürk dört dakika geç kalmıştı.
                    …
                     Atatürk oyunun başladığını öğrenince lobide oturup, arayı bekledi ve arada içeri girdi.  Atatürk
                 piyesin  bitiminde  Muhsin  Ertuğrul’u  ayakta  karşıladı.  Oyun  sonunda  yanına  gelen  Muhsin
                 Ertuğrul’a aynen şunları söyledi: "Sizi tebrik ederim. İşinizle ilgili ciddiyetiniz ülkenin gelişimini
                 ciddiye aldığınızı gösterir. Biz geç kaldık, siz vazifenizi yaptınız. Eğer bir tek benim için perdeyi
                 açmayıp oyunu başlatmasaydınız, bu dalkavukluktan ileri gitmez ve beni çok üzerdi. Ben herkesin
                 her sahada işini bu kadar ciddiye almasını istiyorum. Ülke ancak böyle ilerler.”

                                                                       Şakir Eczacıbaşı, Çağrışımlar, Tanıklıklar, Dostluklar, s.523



                Türk  kültür  varlıklarının  kazılarla  gün  ışığına  çıkarılması,  korunup
             sergilenmesi ve tarih için bir belge olarak kullanılmasına büyük önem
             veren Atatürk,  birçok  arkeolojik  kazının  başlatılmasını  sağladığı  gibi,
             Alacahöyük ve Eti Yokuşu kazılarına bizzat katılmıştır. Çeşitli tarihlerde
             Alacahöyük,  Gavurkale,  Ahlatlıbel,  Efes,  Bergama  ve  Aspendos
             Tiyatrosu’nu  gezmiş,  Aspendos  başta  olmak  üzere  çok  sayıda
             tarihî eserin restore edilmesini sağlamıştır. Atatürk Dönemi’nde,
             arkeolojik kazılarda çıkarılan eserlerin korunması ve sergilen-
             mesi  amacıyla  Ankara’daki  Anadolu  Medeniyetleri  Müzesi
             başta  olmak  üzere  25  arkeolojik  eserler  müzesi  açılmıştır
             (Görsel 1.15). Heykel sanatına büyük önem veren Atatürk,
             Türk  büyüklerinin  heykellerinin  yapılmasını  istemiştir.  Bu
             düşünce doğrultusunda Barbaros Hayrettin Paşa’nın İstanbul’da
             dikilecek  olan  heykeline  özel  önem  gösterdiği  gibi  1935’te
             Mimar Sinan’ın heykelinin yapılması için yazılı emir vermiştir
             (Görsel 1.16).




                                                                                                       Görsel 1.16
                                                                                                  Mimar Sinan Anıtı,
                                                                                                         Ankara













                                Görsel 1.15
                      Atatürk İstanbul Arkeoloji Müzesinde (1933)

                                                                                                           23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28