Page 18 - Sanat Tarihi -12
P. 18

1.         SANAT TARİHİNE GİRİŞ
             ÜNİTE




                                           döneme (Orta Çağ, 20. yy. vb.) göre gruplandırılabileceği gibi genellikle
                                           sivil mimari ve dinî mimari olmak üzere iki gruba ayrılır. Sivil mimari,
                                           kullanım amaçları bakımından dinî bir işlev taşımayan yapılar topluluğunu
                                           kapsar. Bu grup içine, konut mimarisi (ev, konak, villa, köşk, kasır, saray
                                           vb.),  askerî  mimari  (sur,  kale,  kışla  vb.)  ile  kamu  yapıları  (köprü,  han,
                                           kervansaray, bedesten, hastane vb.) girer. Dinî mimari ise ibadet ve mezar
                                           yapıları olarak ikiye ayrılır. İbadet yapıları; cami, mescit, kilise, sinagog,
                                           şapel  vb.  tiplere  ayrılırken  mezar  anıtları;  mozeleler,  türbeler  ve  küm-
                                           betler olarak sınıflandırılabilir (Görsel 1.5).


                                               b) Resim

                                               Plastik sanatlar içinde önemli yeri olan resim, sanatçının duygu ve
                                           düşüncelerini, kendi iç dünyasını veya bir görüntüyü çizgi, hareket, renk
                                           ve tonlarla kağıt, bez, mukavva, ağaç vb. yüzeyler üzerine çizgi ve boyayla
                                           ifade etmesidir. Resim, fırça, spatula gibi geleneksel aletlerle tuval üzerine
                                           yapıldığı gibi modern yöntemlerle de yapılır.

                   Görsel 1.5
             Aziz Vasil Katedrali, Moskova



                                               Görsel 1.6
                                         Bahattin  Samanlığı
                                           Kilisesi freskosu,
                                              Kapadokya










                                                           Kullanılan malzemeye göre sulu boya, yağlı boya, pastel
                                                        boya vb. ile yapılan resimlerin yanında; baskı (taş, maden,
                                                        tahta baskı), tempera (yumurta, bal, zamk karışımı), guaj
                                                        (sıvı  zamk  ve  sulu  boya)  yöntemleri  ile  ayrıca  ıslak  sıva
                                                        üzerine boyalarla duvar resimleri (fresko) de yapılmaktadır
                                                        (Görsel  1.6).  Hatta  eski  uygarlıkların  çoğunda  mozaik  de
                                                        resim malzemesi olarak kullanılmıştır.

                                                           Resim  konularına  göre  temelde,  figürlü  ve  figürsüz
                                                        olarak iki ana bölüme ayrılabileceği gibi çizgi resim, renkli
       Görsel 1.7                          resim,  baskı  vb.  türlere  de  ayrılabilir.  Manzara  (peyzaj),  natürmort
       Soyut resim çalışması, Picasso
                                           (ölüdoğa), portre (insan-hayvan vücudunun bele kadar olan bölümü) tek
                                           ve  grup  hâlinde  insanlar,  iç  mekân  (enteriyör),  janr  (günlük  hayattan
                                           bölümler) ve afiş (reklam resmi), figürlü resimlerin konularını oluşturur.
                                           Soyut  resim  ise  eşya  ve  canlıların  tasvirinden  daha  çok  renk  çizgi  ve
                                           düzlemleri düzenleyerek kompozisyon oluşturmaktadır (Görsel 1.7).




            18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23