Page 247 - Sanat Tarihi -12
P. 247

19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI      8.
                                                                                                     ÜNİTE




                Ülkemizde heykel sanatı1883 yılında açılan Sanayi-i Nefise Mektebi ile
             başlamıştır. Sanayi-i Nefise Mektebinin ilk heykel hocası Roma’da heykel
             eğitimi almış olan Osgan Yervant’tır (1855-1914). Cumhuriyet öncesi dönemde
                                         Sanayi-i Nefise Mektebinde öğrenim gören
                                         heykel  sanatçılarından  bazıları  İsa  Behzat
                                         (1875-1916)  (Görsel  8.2)  İhsan  Özsoy
                                         (1867-1944) ve Mehmet Mahir Tomruk’tur
                                         (1885-1949).  Bu  dönemde  heykel  alanında
                                         yetişmiş önemli bir isim de Nijad Sirel’dir
                                         (1897-1959). Çağdaş Türk heykel sanatının
                                         bu  ilk  öncüleri,  genel  olarak  klasik  heykel
                                         formlarında natüralist eserler (özellikle
                                         büstler) meydana getirmişler ve
                                         malzeme  olarak  çoğun-
                                         lukla alçı, taş ve bronz
                                         kullanmışlardır.
                         Görsel 8.2
                  Sakallı Adam Heykeli, İsa Behzat
             Cumhuriyetle  beraber  heykel  sanatına  büyük
             önem verilmiştir. Atatürk bu sanata verdiği önemi,
             22 Ocak 1923’te Bursa’da yapmış olduğu konuş-
             mada “... Dünyada uygarlığa ulaşmak, ilerlemek,
             gelişmek isteyen herhangi bir ulus ister istemez
             heykel  yapacak  ve  heykelci  yetiştirecektir...”       Görsel 8.3
             sözleriyle  ifade  etmiştir.  Bu  düşünceyle  önemli     Samsun Atatürk Anıtı,
             meydanlara konulmak üzere, yaşanan zaferleri ve          H. Krippel
             değerli  komutanları  konu  alan  anıt  heykellerin
             yaptırılması  düşünülmüştür.  Fakat  ülkemizde  anıt
             heykel yapımı için gerekli teknik imkânların ve yeterli
             tecrübeye  sahip  sanatçıların    olmaması  nedeniyle  bu
             alanda  yabancı sanatçılar ülkemize davet edilmiş, yurt
             dışından  Heinrich  Krippel  (Henri  Kıripel)  ve    Pietro  Canonica  (Pietro
             Kanoniko) gibi yabancı heykeltıraşlar getirtilmiştir. Bu sanatçılardan Heinrich
             Krippel, 1925’te Türkiye’ye gelmiş ve 1938 yılına kadar  Türkiye’de kalarak
             Atatürk  heykelleri  yapmıştır.  Sarayburnu Atatürk  Heykeli,  Ulus  Zafer Anıtı,
             Samsun  Atatürk  Anıtı  (Görsel  8.3),  Afyonkarahisar  Zafer  Anıtı  ve  Oturan
             Atatürk Anıtı sanatçının önemli eserleri arasında yer almaktadır.

                Diğer önemli sanatçı Pietro Canonica ise Türkiye'de gerçekleştirdiği
             büyük çaplı mermer ve bronz heykeller ile Türk sanat tarihinde iz bırak-
             mıştır.  Sanatçının  Türkiye’de  yaptığı  en  ünlü  eseri,  Taksim  Cumhuriyet
             Anıtı’dır (Görsel 8.4). Eserlerinden bazıları; Ankara Etnoğrafya Müzesi
             önündeki  Atlı  Atatürk  Anıtı,  Ankara  Zafer  Alanı’nda  bulunan  Atatürk
             Heykelidir.




                                                                        Görsel 8.4
                                                               Taksim Cumhuriyet Anıtı,
                                                                       P. Canonica

                                                                                                           247
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252