Page 252 - Sanat Tarihi -12
P. 252
8. 19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI
ÜNİTE
İbrahim Çallı (1882-1960)
Osmanlı Ressamlar Cemiyetinin üyeleri arasında yer alan İbrahim Çallı,
sayısız öğrenci yetiştirdiği Sanayi-i Nefise Mektebinde hocalık yapmıştır.
İbrahim Çallı, Türk resim sanatına getirdiği yenilikler yanında atak
kişiliği, öğrencilerine sanat aşkı aşılaması, resim sanatını geniş halk
kesimlerine yayma çabası nedeniyle “14 Kuşağı” ressamlarının öncüsü
olarak kabul edilmektedir. Resimlerinde desenden çok renge önem
vermiştir. Konu olarak manzara, portre, natürmort, tarihten ve günlük
yaşamdan kesitleri seçmiştir. 1923’ten sonra Millî Mücadele’yi ve inkılap-
ları konu alan resimler yapmıştır. Sanatçının önemli eserleri arasında;
Mevleviler, Manolyalar, İstiklâl Savaşı’nda Zeybekler, Mor Salkımlar,
Moda’da Deniz Banyosu, Gül Koklayan Kadın sayılabilir (Görsel 8.14).
Hikmet Onat (1882-1977)
Görsel 8.14 Sanayi-i Nefise Mektebinde resim çalışmalarına başlayan Hikmet
Gül Koklayan Kadın, İbrahim Çallı Onat, İstanbul’un değişik semtlerinin resimlerini yapmış, bu nedenle resim
tarihimizde İstanbul portrecisi olarak yer almıştır. Doğa resimleri yapan
sanatçının çalışmalarında deniz, yelkenliler, balıkçı kayıkları ve sandallar
sık sık yer almıştır. Önemli eserleri arasında; Siperde Mektup Okuyan
Askerler, Salacak’ta Kayıklar ve Kız Kulesi, Manolyalar, Balıkçı Tekneleri,
Topkapı Sarayı, Üsküdar'dan Manzara sayılabilir (Görsel 8.15).
Nazmi Ziya Güran (1881-1937)
14 Kuşağı’nın en önemli temsilcilerinden ve Türk resim sanatının en
başarılı empresyonist ressamlarındandır. 1902’de Sanayi-i Nefise Mek-
tebine girmiş, buradaki eğitiminin ardından 1908’de Paris’e gitmiş, I. Dünya
Görsel 8.15
Üsküdar'dan Manzara, Hikmet Onat Savaşı yıllarında yurda dönmüştür.
Nazmi Ziya, bir güneş ressamıdır. Resim-
lerinin konusunu özenle seçen sanatçı, günün
çeşitli saatlerinde güneşe dair desenler çiz-
miştir. Nazmi Ziya’nın asıl başarısı İstanbul
resimlerinde görülür. Boğaz’ın mavi suları,
Karacaahmet Mezarlığı’ndan servi kümeleri,
Çamlıca’dan ağaçlar, mahalle kahveleriyle
Nazmi Ziya, tam bir İstanbul portrecisidir.
Sıcak ve soğuk renklerin sistemli kullanımı,
sanatçının hemen hemen bütün eserlerinde
görülür. Eserlerinden bazıları; Karacaahmet,
Yelkenliler, Koç Kahvesi’dir (Görsel 8.16).
Görsel 8.16
Karacaahmet, Nazmi Ziya Güran
252