Page 255 - Sanat Tarihi -12
P. 255
19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI 8.
ÜNİTE
D Grubu Ressamları
1933’te, Zeki Faik İzer, Nurullah Berk, Elif Naci, Cemal Tollu, Abidin
Dino ve heykeltıraş Zühtü Müridoğlu bir araya gelerek D Grubu’nu
kurmuşlardır. Türkiye'de resim sanatı tarihinde kurulan dördüncü grup
olmalarından dolayı kendilerine isim olarak alfabenin dördüncü harfi olan
“D”yi seçmişlerdir. Batı’dan aldıkları eğitimle Türkiye'de aldıkları eğitimi
harmanlamış ve geleneksel sanatla çağdaş sanat birleşimi bir sanat görüşü
ortaya koymuşlardır. Bu ressamların üslupları kübist ve inşacı eğilimlere
dayanmakla birlikte birbirlerinden farklılık göstermektedir.
D Grubu ressamları, Çallı Kuşağı'nın rastgele, dağınık renk anlayışına
karşı tavır sergileyip, desen, düzen ve kuruluşa önem vererek daha çok
biçimsel bir eğilim ortaya koymuşlardır. Türk resminin gelişim sürecinde
manzara ressamlarıyla başlayan ve sonrasında Batı'nın izlenimciliğini
örnek alan resim üslubu, ilk kez bu sanatçılarla özgün bir yoruma
ulaşmıştır.
Cemal Tollu (1899-1968)
Sanayi-i Nefisedeki eğitiminin ardından Almanya’da Hoffman Atölye-
sinde eğitimine devam etmiştir. Paris ve Londra'da “Çağdaş Türk Sanatı”
sergilerine katıldıktan sonra 1947'de İstanbul'da ilk önemli sergisini Görsel 8.23
açmıştır. Cemal Tollu, Güzel Sanatlar Akademisinde çalışırken İbrahim Toprak Ana, Cemal Tollu
Çallı’dan etkilenmekle beraber daha sonra yanlarında öğrenim gördüğü
Lhote ve Leger gibi kübist ressamların tesirinde kalmıştır. Bu etkileri yerel
kültür değerleriyle kaynaştırmasıyla Türk resim sanatında önemli bir yere
sahip olmuştur. Sanatçının önemli eserleri arasında; Koza Han, Kasaplar,
Balerin, Kurban, Toprak Ana (Görsel 8.23) ve Keçili Kompozisyon sayılabilir
(Görsel 8.24).
Görsel 8.24
Keçili Kompozisyon,
Cemal Tollu
255