Page 258 - Sanat Tarihi -12
P. 258

8.         19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI
             ÜNİTE




                                              Onlar Grubu Ressamları


                                              Orhan Peker, Nedim Günsür, Mustafa Esirkuş, Leyla Gamsız, Turan
                                           Erol,  Mehmet  Pesen  ve  Adnan  Varınca  gibi  Bedri  Rahmi  Eyüboğlu
                                           Atölyesinde  yetişen  bazı  ressamlar,  1947  yılında  Onlar  Grubu’nu
                                           kurmuşlardır.

                                              1946’da akademi salonlarında ilk sergilerini açtıktan sonra geniş bir
                                           kitle tarafından desteklenmişler, hem Batı hem de Doğu sanatının değer-
                                           lerinden yararlanmayı, yeni bir senteze ulaşmayı hedeflemişlerdir. Grup,
                                           1955’e  kadar  resim  sanatında  güçlü  bir  yere  sahip  olmuş Türk  resmini
                                           kendi özümüze ait olan halılardan, minyatürlerden, işlemelerden ve Türk
                                           motiflerinden oluşturmamız gerektiğini savunmuştur.

                                              Orhan Peker (1927-1978)


                                              Onlar  Grubu’nun  en  etkili  üyesidir.  Bedri  Rahmi  Eyüboğlu’nun
                                           Atölyesinde sanat eğitimi görmüştür. Viyana ve Paris’e gitmiş, Almanya’da
                                           taş baskı resimlerini sergilemiştir. 1959’da Ankara’ya yerleşerek Turizm
                  Görsel 8.31              ve  Tanıtma  Bakanlığında  çalışmaya  başlamıştır.  Resim  çalışmalarında
                Karga, Orhan Peker         lekeci  bir  anlayışı  belirgindir.  Doğa’ya  farklı  bir  bakış  yöneltmiş,  at
                                           arabaları,  çiçekler,  kediler,  karpuz  dilimleri,  kapı,  pencere  ve  ev  gibi
                                           sıradan  motifleri  erişilmesi  güç  bir  ustalıkla  resmetmiştir.  Kırmızı  Evli
                                           Peyzaj, Çayır, Atlar ve Arabalar, Kedinin Rüyası ve Karga eserlerinden
                                           bazılarıdır (Görsel 8.31).


                                              Nedim Günsür (1924-1994)

                                              1942’de girdiği Güzel Sanatlar Akademisinde Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun
                                           öğrencisiyken  Onlar  Grubu’nun  kurucuları  arasında  yer  alan  Günsür,
                                           Fransız hükümetinden aldığı bursla Paris’e gitmiştir. İlk dönemde empresyonist
                                           tarzda  çalışmalar  yapan  sanatçı,  Paris’teki  yıllarında  Picasso,  Leger  ve
                                           Matisse’in yanı sıra yeni tanıdığı Afrika sanatının da etkisiyle Abstre (soyut)
                                           çalışmalarla yarı soyut anlayışa yönelmiştir.

                                                                      1950’lerde figüratif-dışa vurumcu bir anla-
                                                                   yışla  maden  işçilerinin  yaşamını  konu  alan
                                                                   eserler veren Günsür, 1960’lardan sonra yapıt-
                                                                   larında  kent  yaşamı  ve  sorunlarına  yönelmiş
                                                                   dramatik  yönü  ağır  basan  resimler  yapmıştır.
                                                                   Kent  ve  kıyı  görünümlerini,  lunapark  ve
                                                                   bayram  yerlerini  betimlediği  eserlerinde  ise
                                                                   şiirsel  bir  anlatım  ağırlık  kazanmıştır.  Köylü
                                                                   Aile,  Panayır,  Büyükdere’den,  Denize  İnen
                                                                   Sokak eserlerinden bazılarıdır (Görsel 8.32).


                                                                   Görsel 8.32
                                                                   Köylü Aile, Nedim Günsür


            258
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263