Page 258 - Sanat Tarihi -12
P. 258
8. 19 VE 20 .YÜZYIL TÜRK HEYKEL VE RESİM SANATI
ÜNİTE
Onlar Grubu Ressamları
Orhan Peker, Nedim Günsür, Mustafa Esirkuş, Leyla Gamsız, Turan
Erol, Mehmet Pesen ve Adnan Varınca gibi Bedri Rahmi Eyüboğlu
Atölyesinde yetişen bazı ressamlar, 1947 yılında Onlar Grubu’nu
kurmuşlardır.
1946’da akademi salonlarında ilk sergilerini açtıktan sonra geniş bir
kitle tarafından desteklenmişler, hem Batı hem de Doğu sanatının değer-
lerinden yararlanmayı, yeni bir senteze ulaşmayı hedeflemişlerdir. Grup,
1955’e kadar resim sanatında güçlü bir yere sahip olmuş Türk resmini
kendi özümüze ait olan halılardan, minyatürlerden, işlemelerden ve Türk
motiflerinden oluşturmamız gerektiğini savunmuştur.
Orhan Peker (1927-1978)
Onlar Grubu’nun en etkili üyesidir. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun
Atölyesinde sanat eğitimi görmüştür. Viyana ve Paris’e gitmiş, Almanya’da
taş baskı resimlerini sergilemiştir. 1959’da Ankara’ya yerleşerek Turizm
Görsel 8.31 ve Tanıtma Bakanlığında çalışmaya başlamıştır. Resim çalışmalarında
Karga, Orhan Peker lekeci bir anlayışı belirgindir. Doğa’ya farklı bir bakış yöneltmiş, at
arabaları, çiçekler, kediler, karpuz dilimleri, kapı, pencere ve ev gibi
sıradan motifleri erişilmesi güç bir ustalıkla resmetmiştir. Kırmızı Evli
Peyzaj, Çayır, Atlar ve Arabalar, Kedinin Rüyası ve Karga eserlerinden
bazılarıdır (Görsel 8.31).
Nedim Günsür (1924-1994)
1942’de girdiği Güzel Sanatlar Akademisinde Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun
öğrencisiyken Onlar Grubu’nun kurucuları arasında yer alan Günsür,
Fransız hükümetinden aldığı bursla Paris’e gitmiştir. İlk dönemde empresyonist
tarzda çalışmalar yapan sanatçı, Paris’teki yıllarında Picasso, Leger ve
Matisse’in yanı sıra yeni tanıdığı Afrika sanatının da etkisiyle Abstre (soyut)
çalışmalarla yarı soyut anlayışa yönelmiştir.
1950’lerde figüratif-dışa vurumcu bir anla-
yışla maden işçilerinin yaşamını konu alan
eserler veren Günsür, 1960’lardan sonra yapıt-
larında kent yaşamı ve sorunlarına yönelmiş
dramatik yönü ağır basan resimler yapmıştır.
Kent ve kıyı görünümlerini, lunapark ve
bayram yerlerini betimlediği eserlerinde ise
şiirsel bir anlatım ağırlık kazanmıştır. Köylü
Aile, Panayır, Büyükdere’den, Denize İnen
Sokak eserlerinden bazılarıdır (Görsel 8.32).
Görsel 8.32
Köylü Aile, Nedim Günsür
258